چکیده
بررسی معنای واژگانی قرآن از دیرباز مورد توجه مفسرین و محققین قرآن پژوه بوده است و برای فهم این واژگان همت های زیادی صورت گرفته است که در این میان برخی از کلمات همچون ظن بوده اند که نیاز به دقت و کنکاشی بیشتر در خود بوده اند .
برخی از مفسرین بر این عقیده هستند که این کلمه دارای معانی مختلفی در قرآن است و گاه متضاد . به همین دلیل در مورد این لغت بین مفسرین بحث هایی انجام شده است .
در این نوشتار همت نویسنده بر آن بوده است به بیان معانی این لغت در قرآن بپردازد و در آن از نظرات بسیاری از مفسرین گرانقدر بهره برده است .
کلید واژه ها : ظن ، یقین ، علم ، جهل ، زعم .
مقدمه
واژه ظن در قرآن کریم ۶۹ بار ، در ۳۳ سوره و ۵۹ آیه آمده است . بسیاری از مفسرین « ظن » را حالتی نفسانی دانسته اند در برابر یقین ، شک و وهم ؛ یعنی « ظن » به اعتقاد برتر و گمانی که بالاتر از شک و پایین تر از یقین است دانسته اند . [۲]
با این نگاه و با توجه به این نظریه و در تقسیمات منطقی که آمده است «یقین» حالتی است نفسانی که شخص علم و اطمینان به یک قضیه دارد و نسبت به محتوای طرف مقابل آن هیچ تردیدی ندارد که عملی نیست و واقعیتی در ورای آن نیست . اما «ظن» اینگونه نیست و حالتی را بدان نامند که به اقتضای آن شخص نسبت به مضمون یک قضیه یقین و اطمینان نداشته باشد.
ظن در لغت
در فرهنگ های لغت عربی برای این واژگان قرآنی معانی مختلفی را بیان داشته اند که به بیان این معانی می پردازیم :
ابن منظور در کتاب لسان العرب آورده است :
الظَّنُّ شک و یقین إِلَّا أَنه لیس بیقینِ عِیانٍ، إِنما هو یقینُ تَدَبُّرٍ، فأَما یقین العِیَانِ فلا یقال فیه إِلَّا علم، و هو یکون اسماً و مصدراً، و جمعُ الظَّنِّ الذی هو الاسم ظُنُون .[۳]
ابن منظور در این مورد دو معنا را برای آن گفته است یکی به معنای شک و دیگری به معنای یقین .
او قائل است که یقین بر دو قسم است :
۱) یقینی که از طریق تفکر و تدبر به دست می آید.
۲) یقینی که از راه مشاهده و دیدن باشد .. حال چنانچه یقین ناشی از مشاهده و دیدن باشد ،درباره آن واژه علم به کار می برند و واژه ظن را برای قسم دوم یقین می دانند .
او در ادامه بیان می دارد که « ظن» را می توان به دو صورت اسمی و مصدری به کار برد .
ابن فارس در کتاب لغت خویش برای «ظن» دو اصل صحیح و یا دو معنای اصلی معرفی می کند : یکی یقین و دیگری شک و وهم دانسته است . عرب هر گاه به چیزی یقین نداشته باشد از کلمه شک استفاده می کند و « الظنه» به معنای تهمت هم از این کلمه گرفته شده است .
«ظنین » به معنای متهم و «ظنون » به کسی گویند که بسیار سوء ظن می برد . [۴]
راغب اصفهانی نیز در کتاب لغت خویش اینگونه آورده است :
الظَّنُّ: اسم لما یحصل عن أماره، و متى قویت أدّت إلى العلم، و متى ضعفت جدّا لم یتجاوز حدّ التّوهّم، و متى قوی أو تصوّر تصوّر القویّ استعمل معه (أنّ) المشدّده، و (أن) المخفّفه منها. و متى ضعف استعمل أن المختصّه بالمعدومین من القول و الفعل .[۵]
راغب در این نوشتار تلاش کرده است برای ظن یک معنای اصلی بیان کند اما در استفاده از این معنا کاربرد آن را در دو معنای متضاد پذیرفته است .
مبنای پذیرفته شده از سوی راغب اصفهانی این است که هر ماده لغتی در زبان عرب یک معنای واحد بیشتر ندارد و تلاش او هم در راستای کشف این معنای لغتی است ولیکن در معنای ظن اینگونه می گوید :
«ظن» نام آن حالتی است که از روی اماره و نشانه حاصل می شود . حال ، هر گاه آن اماره قوی شود منجر به حصول علم برای فرد می گردد و هر گاه ضعیف گردد از حد توهم نمی گذرد . در صورتی که ظن قوی گردد به طوری که به سرحد علم برسد و یا آن که قوی فرض گردد یا ان کلمه « ان» مشدده یا « ان» مخففه به کار می رود مانند :«الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم » ( بقره /۴۶ ) و هر گاه ظن ضعیف باشد کلمه « ان» مختص به معدومین از قول و فعل بعد از آن به کار می رود .
شیخ طریحی نیز در کتاب خویش معانی چهار گانه ای را برای ظن مطرح می کند :
(ظنن) قوله تعالى إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا [۴۵/ ۳۲] أی ما نظن إلا ظنا لا یؤدی إلى الیقین. و قد جاء الظن بمعنى العلم قال تعالى أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ [۸۳/ ۴] و عن بعضهم أنه قال: یقع الظن لمعان أربعه. منها معنیان متضادان، أحدهما الشک، و الآخر الیقین الذی لا شک فیه فأما معنى الشک فأکثر من أن یحصى شواهده. و أما معنى الیقین فمنه قوله تعالى وَ أَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِی الْأَرْضِ وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً [۷۲/ ۱۲] و معناه علمنا. و قال تعالى وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها [۱۸/ ۵۴] و معناه فعلموا بغیر شک، قال الشاعر:
رب أمر فرجته بغریم و غیوب کشفتها بظنون
و معناه کشفتها بیقین و علم و معرفه . [۶]
علامه مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم آورده است :
أنّ الأصل الواحد فی المادّه: هو اعتقاد ضعیف غیر جازم لیس فیه یقین مستند الى دلیل قاطع، و الأغلب فیه مخالفته للواقع و بهذا اللحاظ یکون اتّباعه مذموما، و إن صادف موافقه للواقع.
و یدلّ على هذا المعنى قوله تعالى:وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً- ۵۳/ ۲۸. إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ- ۵۳/ ۲۳. وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ- ۵۳/ ۲۸. إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنِینَ- ۴۵/ ۳۲. یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّهِ- ۳/ ۱۵۴ فتدلّ هذه الآیات الکریمه على أنّ الظنّ یلازم عدم إغنائه من الحقّ، و فصله عن مرحله العلم و الیقین، و کون اتّباعه مذموما.
فالظنّ بشیء قد یکون فی الواقع باطلا کما فی:
وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ- ۲۱/ ۸۷. ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ- ۵۹/ ۲. وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنا لا یُرْجَعُونَ- ۲۸/ ۳۹ و قد یکون إثما و هو اعمّ من الباطل کما فی:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ- ۴۹/ ۱۲ و هو التأخّر و التسامح.
و قد یکون مرجعه الى الخرص و الاختلاق و التهمه کما فی:
إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ- ۶/ ۱۱۶. وَ ما ظَنُّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ یَوْمَ الْقِیامَهِ- ۱۰/ ۶۰ و قد یکون توأما للفکر السیّئ کما فی:
الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ- ۴۸/ ۶. وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْماً بُوراً- ۴۸/ ۱۲ و قد یکون حقّا و صدقا کما فی:
قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ- ۲/ ۲۴۹. وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها- ۱۸/ ۵۳. وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ- ۹/ ۱۱۸. إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ- ۶۹/ ۲۰ فهذه الموارد یستعمل الظنّ فیها بمعنى الاعتقاد المطلق، مع کونه حقّا و صدقا، و إن لم یصل الى درجه الیقین المستند الى إدراک قاطع.
فظهر أنّ الأصل الواحد فی المادّه: هو الاعتقاد الضعیف غیر المستند الى دلیل قاطع، سواء کان حقّا أو باطلا، و لم تستعمل الماده فی کلام اللّه عزّ و جلّ بمعنى الیقین أو الشکّ.
بل الحقّ أنّ استعماله بمعنى الیقین أو الشکّ غیر صحیح إلّا بتجوّز مجوّز.
و أکثر استعمالها فی موارد الطعن و التحقیر و التضعیف و الإهانه، کما فی:
ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا …،. إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ …،. وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا …،
اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ …،. إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا.
نعم، الرجل العاقل لا یقنع بما دون الیقین، و یجاهد بکلّ جدّ و اجتهاد الى أن یصل الى الیقین، بل الى مرتبه حقّ الیقین، و لا سیّما فی أموره الّتى تتعلّق بالحیاه الروحانیّه الحقیقیّه، و بها تتمّ حقیقه الانسانیّه، و یبلغ الإنسان الى کماله الّذى یرجى له:
إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً …،. کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ.
و أمّا مفهوم التهمه: فهو فی مورد یکون الظنّ على خلاف الحقّ.[۷]
در این میان اکثر لغویان به معانی متعدد این کلمه اشاره کرده اند و برخی همان معانی مختلف را برای این کلمه برگزیده اند ولیکن در این میان علامه مصطفوی به این قائل شد که این کلمه یک معنا بیشتر ندارد .
در نهایت می توان سخنان لغت دانان را در سه قسمت تقسیم بندی کرد و این نتیجه را از سخنان ایشان گرفت :
۱. برخی « ظن» را به معنای اعتقاد برتری که بالاتر از شک و پایین تر از یقین است .
۲. برخی از لغویان قائل هستند که این کلمه را از کلمات اضداد است یعنی در دو معنای یقین و شک می توان به کار برد .
۳. در این میان راغب اصفهانی معنای دیگری را برگزیده بود . او قائل است معنای اصلی آن علم و آگاهی است . قابل شدت و ضعف است که از سوی شدت آن یقین و سوی ضعف آن توهم و شک است .
در این میان باید دقت کرد که مقصود از شکی که راغب بیان داشته است این است که باید همان معنای احتمال و توهم را برای آن بیان داشت ، نه شکی که در علم اصول فقه از آن یاد می شود و آن دو احتمال مساوی نسبت به یک قضیه است که هیچ یک بر دیگری ترجیح ندارد .
استعمال «ظن » در عرب زبانان
در میان اعراب این کلمه را در معانی مختلفی استعمال کرده اند که منحصر در ان معنای ذکر شده از سوی لغت دانان نیست . به عنوان نمونه می توان به این مورد اشاره کرد که عرب به چاه کم آب نیز « ظن » می گویند . چاهی که اطمینان به وجود آب در آن نبوده است .
به فردی که در او خیری نباشد « ظنین » می گویند . یعنی آن قدر خیرش اندک است که امید و اطمینانی به خیر او نیست .
کاربردهای ظن در قرآن
کلمه «ظن» در قرآن کریم به همراه مشتقات آن در حدود شصت و چهار بار آمده است که به گفته محققین می توان آن ها را در دو دسته تقسیم کرد :
الف ) کلمه «ظن» در معنای اندیشه ای درست و نیکو
این دسته از آیات در معنایی مثبت وارد شده است که در این دسته می توان دو آیه را قرار داد .
الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنهَُّم مُّلَاقُواْ رَبهِِّمْ وَ أَنهَُّمْ إِلَیْهِ رَاجِعُون ( سوره بقره / آیه ۴۶)
در آیه قبل از این آیه خدای متعال از مومنان می خواهد از صبر و نماز استعانت بجویند و در ادامه در این آیه می فرماید که این کار فقط بر خاشعان و کسانی که ظن در ملاقات پروردگارشان دارند این کار ممکن است .
در این میان اجماعی است از سوی مفسرین که ظن در این آیه به معنای علم و یقین آمده است چرا که در اصول دین نمی توان به شک و احتمال اعتماد کرد .
شیخ طبرسی در تفسیر خود در مورد این آیه قائل است که «ظن» در این آیه به معنای علم و یقین به رسیدن به وعده های الهی در آخرت دانسته است . [۸]
آیت الله طالقانی در مورد این آیه اینگونه بیان می دارد :
بعضى ظن در اینجا را بمعناى باور و یقین گرفتهاند، و توجه نکردهاند که در این مورد ظن بلیغتر از یقین است زیرا ظن بملاقات رب هم موجب خشوع و نگرانى است چه رسد بیقین، چنان که همه نگرانیها و امیدها و جنب و جوشها از ظن برمیخیزد. و سرزنشى درباره مخاطبین این آیات است که اگر گمان هم بملاقات رب داشته باشند نباید چنین باشند، چه رسد بآنکه اینها خود را اهل باور و یقین مینمایند.
و اشاره باینست که مطلب بالاتر از حوصله فکرى و ادراک ذهنى انسان است پس هر چه از این حقیقت در ذهن آدمى پرتو افکند چون کامل و واقع آن نیست از جهت واقع ظن است، و نشانهها و مقدمات آن واقع، مىباشد.[۹]
علامه طباطبایی در مورد تفسیر این آیه و کاربرد این کلمه در این آیه اینگونه بیان می دارند :
این مورد اعتقاد بآخرت، موردى است که هر کس باید بدان یقین حاصل کند، هم چنان که در جاى دیگر فرموده: (وَ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ) ، با این حال چرا در آیه مورد بحث مظنه و گمان به آن را کافى دانسته؟ ممکن است و جهش این باشد که براى حصول و پیدایش خشوع در دل انسان، مظنه قیامت و لقاء پروردگار کافى است؟ چون علومى که بوسیله اسباب تدریجى بتدریج در نفس پیدا میشود، نخست از توجه، و بعد شک، و سپس بترجیح یکى از دو طرف شک، که همان مظنه است پیدا شده، و در آخر احتمالات مخالف بتدریج از بین مىرود، تا ادراک جزمى که همان علم است حاصل شود.
و این نوع از علم وقتى بخطرى هولناک تعلق بگیرد باعث غلق و اضطراب و خشوع نفس میشود، و این غلق و خشوع از وقتى شروع میشود، که گفتیم یک طرف شک رجحان پیدا مىکند، و چون امر نامبرده خطرى و هولناک است، قبل از علم بان، و تمامیت آن رجحان، نیز دلهره و ترس در نفس مىآورد.
پس بکار بردن مظنه در جاى علم، براى اشاره باین بوده، که اگر انسان متوجه شود به اینکه ربى و پروردگارى، دارد که ممکن است روزى با او دیدار کند، و بسویش برگردد، در ترک مخالفت و رعایت احتیاط صبر نمىکند، تا علم برایش حاصل شود، بلکه همان مظنه او را وادار باحتیاط مىکند.
هم چنان که شاعر گفته:
فقلت لهم: ظنوا بالفى مذحج سراتهم فى الفارسى المسرد
یعنى بایشان گفتم گمان کنید که دو هزار مرد جنگى از قبیله مذحج بسوى شما روى آوردهاند، که:
بزرگان ایشان همه در زرههاى بافت فارس هستند.
چه شاعر در این شعر مردم خود را بصرف مظنه ترسانده، با اینکه باید مردم را بدشمن یقینى ترساند، نه به مشکوک، و این بدان جهت است که ظن بدشمن هم براى وادارى مردم بترک مخالفت کافى است، و حاجت بیقین نیست، تا شخص تهدید کننده براى تحصیل یقین در مردم، و تفهیم آنان خود را بزحمت بیندازد و یا اعتنایى بشان آنان کند.[۱۰]
استاد شاکر در مقاله ای که در این مورد نوشته است نیز اینگونه بیان می دارد :
ازنظرکسانیکهاستعماللفظدربیشازیکمعناراجایزمیدانندممکناست گفتهشودکهظندراینآیهمیتواندهردومعناییقینوشکراداشتهباشد،واین بستگیداردکهمنظوراز “لقایپروردگار” چهباشد. اگرمرادازآن،لقایرحمت رحیمیهدرهنگامحشرباشد،کسیبهیقیننمیداندکهبهآنخواهدرسیدیاخیر،واگرمرادازلقایپروردگار،اصلوحقیقتحشرونشرباشد،بایدمرادازظندراین آیهیقینباشدچراکهمؤمنانبایدبهآخرتیقینبورزند.[۱۱]
اما برخی که این نظر را قبول ندارند و قائل هستند که در این موارد هم به معنای همان گمان هست آیه را به گونه ای دیگر معنا می کنند :
بهنظرمااینآیهاصولادرمقامبیاناعتقادبهآخرتنیستتابگوییمکهدرمورد قیامتبایدیقینداشت،بلکهآیهدرموردلقایپروردگارهمراهباوجهرضاست.
خاشعینکسانیهستندکهضمناعتقادبهقیامتوتصدیقآننسبتبهکیفیتاعمال خودمظنونندودرنتیجهنسبتبهاینکهدرازایاعمالنیکخودبهپاداشالهی خواهندرسیدیاخیر،ظندارند. بایدگفتکهلازمهصفتخشوعهمهمیناست. اگرانساناظهارداردکهحتمًاخداراباوجهرضاملاقاتخواهدکرد،اینامربهصفت غرورنزدیکتراستتابهخشوع. انسانوقتیخاشعخواهدشدکههمراهباامیدبه ثواب،بیمبهعقابالهینیزداشتهباشد. طبرسیتمایلخودرابهایندیدگاهنشان داده است .«جوامعالجامع ) « یتوقعونلقاءثوابهونیلماعنده» : دادهودرمعنایآیهگفتهاست۴۳ ) درتفسیرمنسوببهامامحسنعسکری (علیه السلام)نیزدرذیلاینآیهآمدهاست: /۱.(۲۳۸) « انماقالیظنونلانهملایدرونبماذایختملهموالعاقبهمستورهعنهم»امادربارهکسانیکهگفتهاندباظنبهآخرتهمکافیاستکهانسانبهصفت خشوعبرسدبایدگفتگرچهممکناستاینسخنبهخودیخودسخنپسندیدهای باشد،اماسیاقاینآیهآنراتأییدنمیکندچراکهآیهشریفهدرمقامتوصیف خاشعاناست. آیهمیگویدکهخاشعانکسانیهستندکهبهملاقاتپروردگارظن دارند. اینمطلبغیرازآناستکهظنبهآخرتموجبپدیدآمدنصفتخشوع میگردد. اگرآیهدرصددبیانموضوعاعتقادبهمعادباشدنمیتوانگفتکهدرجهاعتقادخاشعانبهمعادچیزیکمترازیقینباشد،اماهمانطورکهگفتیمآیهاساسًا درمقامبیاناعتقادبهآخرتومعادنیست. اینآیهنظیرآیاتیاستکه “رجاءبه ملاقاتپروردگار” رامطرحساختهاست،مانندآیاتزیر:؛( منکانیرجوالقاءربهفلیعملعملاصالحاولایشرکبعبادهربهأحدا (کهف/ ۱۱۰[۱۲]
فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنىِّ وَ مَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنىِّ إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَهَ بِیَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَهَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُواْ اللَّهِ کَم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّبرِِین ( سوره بقره / آیه ۲۴۹)
تمامی سخنان رانده شده در مورد آیه قبل در این مورد نیز قابل صدق است .
علامه طباطبایی در مورد این آیه قایل است که «ظن » در این آیه یا به معنای یقین است یا این که کنایه از خشوع آمده است . [۱۳]
علامه طبرسی در تفسیر این کلمه در این آیه مبارکه سه معنا را احتمال داده است :
اول ) ظن به معنای یقین باشد
دوم ) ظن به معنای سخن گفتن با خود باشد که این همان معنای اصلی برای ظن است
سوم) ظن به معنای گمان و تردید باشد .[۱۴]
ب ) کلمه «ظن» در معنای اندیشه ای نادرست
در برخی از آیات قرآن کریم نیز ظن به معنایی به کاربرد شده است که در مقابل علم و یقین بوده و از آن به عنوان اندیشه نادرست یاد می شود .
از جمله این موارد می توان به آیات زیر اشاره کرد :
وَ إِذَا قِیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَهُ لَا رَیْبَ فِیهَا قُلْتُم مَّا نَدْرِى مَا السَّاعَهُ إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَ مَا نحَْنُ بِمُسْتَیْقِنِین (جاثیه / ۳۲)
وَ مَا لهَُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنىِ مِنَ الحَْقِّ شَیًْا (نجم / ۲۸)
وَ قَالُواْ مَا هِىَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نحَْیَا وَ مَا یهُْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَ مَا لهَُم بِذَالِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّون (جاثیه /۲۴)
وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا المَْسِیحَ عِیسىَ ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا قَتَلُوهُ وَ مَا صَلَبُوهُ وَ لَکِن شُبِّهَ لهَُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُواْ فِیهِ لَفِى شَکٍّ مِّنْهُ مَا لهَُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَ مَا قَتَلُوهُ یَقِینَا (نساء ۱۵۷)
وَ إِن تُطِعْ أَکْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخَْرُصُون( انعام/ ۱۱۶)
سَیَقُولُ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشرَْکْنَا وَ لَا ءَابَاؤُنَا وَ لَا حَرَّمْنَا مِن شىَْءٍ کَذَالِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ حَتىَ ذَاقُواْ بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِندَکُم مِّنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا تخَْرُصُون (انعام/ ۱۴۸)
اما ابن جوزی معنای واحدی را در نظر می گیرد و برای آن پنج وجه معنایی ذکر می کند ؛ او قائل است که معنای اصلی این کلمه قوی بودن یکی از دو چیز نسبت به نقیضش در نفس است و وجوه معانی زیر را برای آن برشمرده است :
۱. شک ؛ در آیه «وَ مِنهُْمْ أُمِّیُّونَ لَا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلَّا أَمَانىَِّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّون» ( بقره /۷۸) : آنان جز به شک و احتمال نمی گرایند .
وَ إِذَا قِیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَهُ لَا رَیْبَ فِیهَا قُلْتُم مَّا نَدْرِى مَا السَّاعَهُ إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَ مَا نحَْنُ بِمُسْتَیْقِنِین (جاثیه /۳۲) : و چون به شما گفته شد که وعده خدا حق است و در قیامت هیچ شک و ریب نیست شما گفتید: قیامت چیست؟ نمىفهمیم، بس خیالى پیش خود مىکنیم و به آن هیچ یقین نداریم.
۲. یقین ؛ در آیه «الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنهَُّم مُّلَاقُواْ رَبهِِّمْ وَ أَنهَُّمْ إِلَیْهِ رَاجِعُون» ( بقره /۴۶) آنان که یقین دارند دیدارکنندگان پروردگار خویش هستند و به سوی او برمی گردند . و…
۳. تهمت ؛در آیه «وَ مَا هُوَ عَلىَ الْغَیْبِ بِضَنِین» (تکویر /۲۴) مطابق قرائت آن دسته از کسانی که «بضنین » را «بظنین» قرائت کرده اند . با این تفاسیر معنای آیه اینگونه خواهد بود : تو نسبت به امور غیب و خبر دادن از آن متهم نیستی .
۴. پندار ؛ در آیه «وَ مَا کُنتُمْ تَسْتَترُِونَ أَن یَشهَْدَ عَلَیْکُمْ سمَْعُکمُْ وَ لَا أَبْصَارُکُمْ وَ لَا جُلُودُکُمْ وَ لَاکِن ظَنَنتُمْ أَنَّ اللَّهَ لَا یَعْلَمُ کَثِیرًا مِّمَّا تَعْمَلُونَ . وَ ذَالِکمُْ ظَنُّکمُُ الَّذِى ظَنَنتُم بِرَبِّکمُْ أَرْدَئکمُْ فَأَصْبَحْتُم مِّنَ الخَْاسِرِین » ( فصلت / ۲۲-۲۳) : ولیکن پنداشتید که خدا بسیاری از آنچه می کنید نمی داند و این بود پندارتان که به پروردگار خود گمان می بردید ؛شما را هلاک کرد .
۵. دروغ ؛ آیه «وَ مَا لهَُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنىِ مِنَ الحَْقِّ شَیًْا» (نجم/۲۸)
مرحوم فیروزآبادی نیز چهار معنای ابتدایی را برای این کلمه ذکر کرده است و به معنای ششم اشاره ای نکرده است .
دکتر سید محمد طیب در مقاله ای که به بررسی معنا شناسی کلمه ظن در قرآن کریم پرداخته است به بررسی پنج معنای ذکر شده از سوی ابن جوزی پرداخته و برخی از ایشان را رد و برخی را تقویت می کند .
او معانی ، تهمت ، دروغ ، یقین را برای این کلمه برمی شمرد .
واژگان مرتبط با واژه «ظن » در قرآن کریم
نسبت ظن با حسبان
واژه « حسبان » که از ماده « حسب » گرفته شده است به معنای پندار و اعتقاد یه یک امر خلاف واقع به کار می رود . می توان این جریان را گفت که هرگونه پنداری حسبان است ،خواه بر اماره و نشانه متکی باشد ، خواه نباشد . با این نگاه می توان حسبان را اعم از ظن دانست .
این موارد را می توان از مواردی دانست که حسبان به همان معنا در قرآن کریم و آیات مبارک آن آمده است : لِلْفُقَرَاءِ الَّذِینَ أُحْصِرُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ لَا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فىِ الْأَرْضِ یحَْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لَا یَسَْلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَ مَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیرٍْ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیم ( بقره /۲۷۳)
قِیلَ لهََا ادْخُلىِ الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّهً وَ کَشَفَتْ عَن سَاقَیْهَا قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُّمَرَّدٌ مِّن قَوَارِیرَ قَالَتْ رَبِّ إِنىِّ ظَلَمْتُ نَفْسىِ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِین ( نمل / ۴۴)
ولی باید این پندار را درست کرد ، چرا که نمی توان در همه موارد حسبان را به معنای ظن به کار برد . در اصل حسبان ، حسابگری سطحی و غیر دقیق استکه بعضا شایسته سرزنش است ولیکن ظن در همه موارد مذموم نیست بلکه در رابطه عاطفی با خدای متعال و نیز امور اخلاقی و روابط اجتماعی اتکا بر اندیشه های مبتنی بر حسن ظن ضامن سلامت روانی فرد و جامعه است .
نسبت ظن به زعم
ابن فارس زعم را کلمه ای می داند که به معنای گفتار غیر صحیح و غیر یقینی می داند واز آن حکایت دارد . ماده زعم به خودی خود اگر دیده شود بر ناصحیح بودن یا مشکوک بودن قول دلالت ندارد بلکه از نظر کسانی که قول و عقیده ای را با واژه زعم گزارش می کند آن قول و عقیده ناصحیح مشکوک است .
در این مورد که برخی از جاها در قرآن کریم زعم به همین معنا آمده است می توان موارد زیر را نام برد:
زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَن لَّن یُبْعَثُواْ قُلْ بَلىَ وَ رَبىِّ لَتُبْعَثُنَّ ثمَُّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَ ذَالِکَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیر ( تغابن /۷)
أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ کَمَا زَعَمْتَ عَلَیْنَا کِسَفًا أَوْ تَأْتىَِ بِاللَّهِ وَ الْمَلَئکَهِ قَبِیلا ( اسراء / ۹۲)
نسبت ظن با شک ، یقین و جهل
شهرتیافتهاستکهاگردرموردگزارهایهیچاحتمالخلافیوجودنداشته باشددرموردآناصطلاحیقینبهکارمیرود،وقتیدوطرفگزارهایبدونمرجّح باشدوبهاصطلاحپنجاهپنجاهباشدشکاطلاقمیشود،درصورتیکهیکطرف راجحباشدبهآنظنوبهطرفمرجوح،توهّمگفتهمیشود. طبقاینتقسیمبندی نمیتوانظنوشکرادریکموردبهکاربرد. درحالیکهقرآن ظنوشکرا،حداقلدرمصداق،معادلیکدیگربهکاربردهاست. درآیه۱۵۷سورهنساءآمدهاست:و قولهمإناقتلناالمسیحعیسیابنمریمرسولاللهوماقتلوهوماصلبوهولکنشبهلهم وإنالذیناختلفوافیهلفیشکمنهمالهمبهمنعلمإلااتباعالظنوماقتلوهیقینا(نساء/ ۱۵۷). دراینآیهکریمهخداوندفرمودهاستکسانیکهدرموردحضرت عیسی(علیه السلام)اختلافداشتند،درموردکشتناودرشکبودند،وسپستأکیدمیکندکه آنهادراینبارهبرصفتعلمنبودند،بلکهازچیزیجزظنپیروینمیکردند. دراینآیه،چهاراصطلاح«شک » ، « یقین » ، « علم » و « ظن » باهمبهکاررفتهاست.
مطابقاینآیه،علمنداشتنیهودبهکشتنعیسی،همبهعنوانمصداقشکوهممصداقظن معرفیشدهاست. پسحداقلمیتوانگفتکهبرخیازظنونمصداقشکنیزهستند. اینطورنیستکهشکفقطدرجاییباشدکهدوطرفیکگزارههیچ ترجیحینداشتهباشند. همانطورکهدرتعریفیقینآوردهاندکهآن “زوالشک“
است. بنابراین, تازمانیکهگزارهایغیریقینیبهگزارهاییقینیتبدیلنشدهاست،
حتیاگربهحدرجحانهمرسیدهباشد،میتوانآنراگزارهایدانستکهدرمورد آنشکوجوددارد.
میتوانمفاهیمفوقورابطهآنهاراچنینترسیمکرد: گزارهایکهیقینینباشد، گزارهایاستکهدوطرفبرایآنمفروضاست. حالممکناستهریکازطرفین یاهردوطرفداراینشانهتأییدیباشد. بهطرفیکهمؤیَّدبهامارهباشدظناطلاق میشودوبهطرفیااطرافیکهدارایامارهنباشدجهلاطلاقمیشود. پسشک نقطهتلاقیطرفینیکگزارهغیریقینیاست،خواهطرفینآنگزارهدارایامارهباشد یاهیچکدامازطرفینامارهنداشتهباشدیایکطرفدارایامارهوطرفدیگربدون امارهباشد. [۱۵]
[۱] . دانشجوی دوره کارشناسی ارشد ، ورودی ۱۳۹۰
[۲] . المیزان ، ج ۱، ص ۱۵۲
[۳] . لسان العرب ، ج۱۳، ص: ۲۷۲
[۴] .معجم مقاییس اللغه ، ابن فارس ، ۱۳۸۷ ش، ص ۵۹۴، ماده «ظن»
[۵] . المفردات فی غریب القرآن، ص: ۵۳۹
[۶] . مجمع البحرین، ج۶، ص: ۲۷۹
[۷] . التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۷، ص: ۱۸۰
[۸] . مجمع البیان / ج ۱ / ص ۱۲۹
[۹] . پرتویی از قرآن ، ج ۱ ، ص ۱۴۶
[۱۰] . ترجمه المیزان، ج۱، ص: ۲۳۰-۲۲۹
[۱۱] . مقالات و بررسیها تابستان ۱۳۸۶، پژوهشیدرمعنایظنوجایگاهمعرفتیواخلاقیآندرقرآن ، ص ۱۱۵
[۱۲] . همان
[۱۳] . المیزان ، ج ۲ ، ص ۲۹۳
[۱۴] . ج۲ ، ص ۴۵۹
[۱۵] . مقاله استاد شاکر . ص ۱۱۷