گزارشی از دیدار کنیسه یهودیان یوسف آباد

در یکی از جمعه هایی که برای یهودیان روز مقدسی محسوب می شود( تخریب دوم معبد سلیمان) و به گونه ای روز اندوهگینی برای ایشان هست به همراه دوستان به کنیسه این دین که از ادیان ابراهیمی است، رفتیم .

این کنیسه در خیابان یوسف آباد تهران در بالای زردشت واقع شده است و…

وقتی که برای دیدار هماهنگ شده بود ، زمان نماز صبح بود که حدود آن یک ساعت قبل از طلوع آفتاب است . یهودیان در روز سه وعده نماز دارند که یکی در صبح ، دیگری در ظهر و دیگری در عصر هست که این تابلویی که تعیین زمان می کرد در این کنیسه نصب شده بود.

اوقات شرعی نمازهای یهودیان
اوقات شرعی نمازهای یهودیان

در این سفر پژوهشی یکی از مهندس آبایی یکی از اساتید دانشگاه که خود یهودی بودند، گروه را همراهی می کردند و توضیحاتی را در مورد نمای کنیسه ها و مهندسی آن و نیز روش عبادت یهودیان بیان می داشتند .

مهندس آبایی
مهندس آبایی

ایشان بیان داشتند که یهود به نوبه خود سبک معماری خاصی ندارد و در هر فرهنگی از نماد همان فرهنگ برای مهندسی فضای عبادی خود استفاده می کند و در ایران نیز از فرهنگ ایرانی ( ولی بهتر بگویم اسلامی) برای ساختن کنیسه های خویش استفاده کرده اند که در تصاویر به راحتی قابل مشاهده است .

منتهی در داخل این کتبیه ها به جای آیات قران کریم از مزامیر داود که در کتاب مقدس آمده است استفاده کرده اند.

مزامیر حضرت داود(علیه السلام)
مزامیر حضرت داود(علیه السلام)
مزامیر حضرت داود(علیه السلام)
مزامیر حضرت داود (علیه السلام) در نمادهای اسلامی

نماز صبح یهودیان به خلاف نماز صبح مسلمانان که نسبت به نمازهای دیگرش کوتاه است در یهود ، حدود یک ساعت طول می کشد و روزی هم که ما برای دیدار رفته بودیم مانند روزهای شنبه دارای اعمال ویژه ای همچون تورات خوانی بود.

برای نماز لازم است تفیلین بر پیشانی بسته شود و پس از انداختن ردا و نیز خواندن اذکار دستبندی به دور دست بسته می شود .

کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران

نماز خواندن یهودیان
نماز خواندن یهودیان

نماز خواندن صبح بدین گونه هست که بخشی از آن به طور فرادی و تنها هر کس خود می خواند و پس از آن بخشی از آن به طور مشترک و با امامت شخصی در پشت تریبون خوانده می شود که بخش اشتراکی آن کوتاه است.

کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران

نماز خواندن یهودیان
نماز خواندن یهودیان

پس از قرائت نماز به علت اینکه این روز برای یهودیان روز ویژه ای محسوب می شد، عمل تورات خوانی هم داشتند که تورات را از محفظه آن با آدابی ویژه خارج کرده و توسط همان امام جماعت بخش هایی از آن خوانده می شد .

محفظه نگهداری تورات های دست نوشت
محفظه نگهداری تورات های دست نوشت
مراسم حمل تورات با آداب ویژه
مراسم حمل تورات با آداب ویژه

برنامه عبادی با خواندن تورات و دعایی به فارسی اتمام یافت .

نکته ای که در این میان لازم است که بیان شود این است که قبله یهودیان به سمت بیت المقدس است و فرق زاویه آن در ایران را می توانید در این عکس که یکی از خواهرانی که نماز صبحش را در کنیسه خواند ملاحظه نمایید.

(علت خواندن نماز صبح ایشان در کنیسه این بود که ایشان قبل از اذان صبح از منزل خارج شده بودند و متاسفانه هیچ مسجدی را در مسیر برای نماز صبح خواندن باز نیافته بودند و مجبور شدند نماز صبح خویش را در کنیسه بخوانند.  شاید قابل توجه برای مسئولین ستاد اقامه نماز باشه این مسئله)

نماز صبح در کنیسه
نماز صبح در کنیسه

 

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

۶ نظر

  1. سلام
    ممنون از عکس هایی که گذاشته اید،دو نکته:عکس خانمی که فرمودید نماز صبحشان را در کنیسه خواندند نیست؛تاریخ زیر عکس ها ۲۰۱۴است در حالیکه هنوز چند روزی به پایان سال ۲۰۱۳ باقیست.
    برقرار باشید.

    • با سلام خدمت شما بزرگوار
      عکس آخری اگر دقت شود خانمی را در گوشه سمت چپ نشان میدهد که در حال نماز خواندن در چادر مشکی هستند .در مورد تاریخ عکس ها به علت تنظیم نبودن تاریخ دوربین عکاسی است که اشکالی به اصل بحث و محتویات پست وارد نمی کند .
      از دقت و لطف شما بسیار سپاسگذارم

  2. قشنگ بود. تشکر

  3. با سلام خدمت دوست عزیزم
    ممنون از پیامی که گذاشتید
    ولی سخن باید عاقلانه باشد
    و یک بیت شعر دلیل درستی یک حرف نیست تا آنکه در قالب برهان عقلی چیده شود.
    موفق باشید

  4. باسلام تشکر از اطلاعات ارائه شده دو سوال دارم.
    ۱-آدرس کنیسه های واقع در تهران کجاست؟
    ۲- آدرس آتشکده های زرتشتان واقع در تهران کجاست؟

    • سلام ببینید کنیسا در تهران زیاد و ۲۵ تا هست ولی فقط یک اتشکده درتهران وجود دارد دوست عزیز اگر دوست دارید یک تیر با چند نشان بزنید بهتر است که در خیابان ۳۰ تیر بروید که دوکلیسا و یک کنیسه و یک مسجد و یک اتشکده هم هس لازم به ذکر است که برای ورود به چنین امکانی مستلزم مجوز از وزارت ارشاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.