آخرین خبرها

معرفت دینی

معرفت‌ دینی

در تعریف معرفت‌ دینی، می‌توان آن را نوعی از معرفت دانست که با وصف دینی بودن آن از معرفت‌های دیگر متمایز گرداند که خود دارای دو دسته می‌باشد:

  1. معرفت‌های اثباتی: آنچه اصل دین را اثبات می‌کند؛ یعنی وجود خداوند، شریعت و تعالیم و احکام دینی را نتیجه می‌دهد که مأخذ آن عقل و وحی است.
  2. معرفت‌های تبیینی: آن دسته از معارف دینی است که به شرح و تبیین معرفت‌های قسم اول و دفاع از آن‌ها می‌پردازد، خواه این شرح از سوی پیامبر و امام معصوم باشد یا از سوی علمای دین.[۱]

در میان کتاب‌هایی که به مباحث معرفت‌ دینی پرداخته‌اند، دو مفهوم به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از: آسیب‌شناسی دینی و آسیب‌شناسی معرفت دینی.

آسیب‌شناسی دینی[۲]، اصطلاح جدیدی در حوزۀ اندیشه دینی است و به مفهوم شناخت آسیب‌ها و مشکلاتی که به اعتقادات و باورهای دینی و یا به آگاهی و معرفت دینی و علمی در یک جامعه دینی وارد می‌شود و یا ممکن است وارد شود.[۳]

و منظور از آسیب‌شناسی معرفت دینی، شناخت آسیب‌ها و آفاتی است که به اصل شناخت و باور دینی و معرفت آدمیان از دین زیان می‌رساند. این آسیب‌ها و آفات در بیشتر موارد معطوف به روش‌های فهم از دین است، همچون عقل‌گرایی محض، اخباری گری و عمل‌گرایی.[۴]

یکی از این آسیب‌ها که به‌نوعی بر معرفت‌ دینی تأثیر دارد و می‌توان آن را در روزگار مارتین لوتر به عینه مشاهده کرد، آلوده شدن به خرافات، تفسیرهای ناروا، کندروی‌ها و کج‌روی‌های معرفتی اشاره کرد که کار انسان‌هاست.[۵]

[۱]. علی ربانی گلپایگانی، معرفت‌شناسی معرفت دینی، کلام اسلامی، بهار ۱۳۷۷، شماره ۲۵، صص ۲۴-۲۵.

[۲]. Religious Pathology

[۳]. فریده نجفی، «مطالعه و بررسی معرفت‌شناسی دینی و آسیب‌شناسی آن»، پژوهش‌های علوم انسانی، آذر ۱۳۹۲، سال پنجم، شماره ۲۷، ص ۱۹۰.

[۴]. علی دژکام، تفکر فلسفی غرب از منظر استاد شهید مرتضی مطهری، تهران: موسسه فرهنگی اندیشه معاصر، دوم، ص ۴.

[۵]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، تهران: صدرا، ۱۳۸۸، پنجم، ج ۲۲، ص ۵۴۲.

همچنین ببینید

سیمای خانواده اسلامی در نگاه امام رضا (علیه‌السلام)

سیمای خانواده در نگاه امام رضا (علیه السلام)

«خانواده» از گذشته‌های دور تا به امروز به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی و پایه‌گذار جوامع، فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری شناخته شده‌است. دین اسلام، به‌عنوان یک مکتب انسان‌ساز، توجه ویژه‌ای به ارزش و مقام خانواده دارد و آن را مرکز تربیت می‌داند. سعادت و شقاوت جامعه انسانی را نیز به اصلاح و فاسد بودن این نهاد وابسته می‌داند و تشکیل خانواده را به‌عنوان تأمین‌کننده نیازهای عاطفی و معنوی انسان، از جمله دستیابی به آرامش، تلقی می‌کند. خانواده تنها نظام اجتماعی است که در تمامی جوامع، چه مذهبی و چه غیرمذهبی، مورد پذیرش و توسعه قرار گرفته و در هر جامعه نقش و جایگاه متفاوتی دارد. هرچند خانواده یک هسته کوچک اجتماعی است، اما تأثیر و نقش آن در زندگی اجتماعی مردم برجسته و قابل توجه است. در آیه ۷۴ سوره فرقان آمده است: «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا؛ و کسانی که می‌گویند خدایا، ما را از همسرانمان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهیزکاران گردان.» این آیه بر اهمیت خانواده و پیش آهنگی آن در تشکیل جامعه نمونه انسانی اشاره دارد، چنان که پیوندهای سالم و درخشان خانوادگی را ایده آل پرهیزکاران معرفی می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع خانواده و نقش آن در سعادت فردی و اجتماعی، این نوشتار به‌دنبال ترسیم سیمای خانواده اسلامی از دیدگاه امام رضا (علیه‌السلام) هست. به‌عبارت دیگر، این پژوهش می‌کوشد تا با بررسی روایات و سخنان امام رضا (علیه‌السلام)، ویژگی‌های یک خانواده تراز اسلامی را شناسایی و تحلیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.