علل خانوادگی خیانت زناشویی در زنان (بخش دوم)

عدم ارضای نیاز جنسی زن، می تواند زمینه ساز خیانت او در زندگی زناشویی باشد. 

۳. عدم تامین نیازهای جنسی از سوی شوهر

یکی از عمده مشکلاتی که در زندگی زناشویی وجود دارد عدم شناخت تفاوت های زن و مرد است. زن و مرد جدای از اینکه از لحاظ ساختار جسمانی با هم تفاوت هایی دارند، از لحاظ ساختار روانی نیز این تفاوت قابل مشاهده است. از همین روی برای داشتن یک زندگی موفق باید این تفاوت ها از سوی زنان و مردان به درستی شناخته و در زندگی به کار بست.
زن و مرد در سبک کلی رفتار جنسی و مراحل آن در یک آمیزش، شباهت های بسیاری دارند، اما از نظر شدت و شتاب اوج گیری و تعدد اوج لذت جنسی (ارگاسم)، تفاوت هایی با هم دارند. معمولا شهوت مردان نسبت به زنان با سرعت بیشتری هیجانی می شود و برانگیختگی آنان با شتاب بیشتری به نقطه اوج می رسد. تحریک پذیری مردان بیشتر به صورت فیزیکی ولی در زنان این امر بیشتر عاطفی بوده و به آرامی صورت می گیرد.[۱]

مردان به سرعت می توانند چرخه جنسی خود را طی کنند و به ارگاسم برسند اما زنان نیاز به یک معاشقه و ملاعبه طولانی برای ورود به چرخه جنسی و بعد رسیدن به ارگاسم دارند که در بسیاری از موارد عدم توجه مرد به این نکته به عنوان عدم رضایت جنسی از سوی زنان مطرح می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت در تمایلات جنسی زنان و مردان این توصیه ها به گونه های مختلفی بیان شده است. در روایات آمده است که هنگام در آمیختن با همسر خویش، یکدیگر را ببویید، ببوسید، عشق بازی کنید و با سخنان محبت آمیز، عشق را به او پیش کش کنید.[۲]  در روایتی دیگر آمده است که هنگام آمیزش، چون پرندگان شتاب نکنید، صبر پیشه‌‌ی خود سازید، زن ها نیازمند وقت بیشتری هستند، مدتی نه چندان طولانی به عشق بازی بپردازید، همسرتان را کاملاً آماده سازید. آمادگی دو سویه؛ آمیزش را فرح بخش و کامل می‌‌کند.[۳]
اینگونه که از سفارشات دینی به دست می آید باید به رابطه جنسی و برآورده شدن نیاز زنان در این مورد دقت کرد و مرد نباید با ارضا شدن خودش، دست از ارضای همسر بردارد و او را رها کند.[۴] شکایت برخی از زنان و مردانی که در دادگاه خانواده برای طلاق اقدام کرده اند پس از پرس و جو، عدم ارضای جنسی بیان شده است. زنی که می خواهد خانواده خود را حفظ کند و از روی دیگر در رابطه با همسر خود به ارضای جنسی نمی رسد، این امر می تواند زمینه ساز ارتباط جنسی او با دیگر مردان شود.

۴. خانواده پدری

دسته ای دیگر از عواملی که می تواند زمینه ساز خیانت زناشویی در زنان باشد، خانواده پدری است که دختر قبل از ازدواج در آن رشد کرده و تربیت یافته است. زنانی که جزو فرزندان طلاق به شمار می روند و یا در خانواده ای رشد کرده اند که بی بند و باری در آن رواج داشته است، می تواند زمینه ساز روابط فرازناشویی در زنان باشد.

جدای از این موارد ازدواج ناخواسته و تحمیلی هم می تواند زمینه ساز این مسئله خانوادگی و اجتماعی باشد. در نوشتارهای بعدی به علل اجتماعی زمینه ساز خیانت زناشویی در زنان خواهیم پرداخت.  

پی نوشت:


[۱] . مسعود نورعلیزاده، ص ۱۱۹.[۲].  علی بن موسی ابن طاووس، کشف المحجه لثمره المهجه، قم: بوستان کتاب، ۱۳۷۵، دوم، ج۳، ص۱۱۰.[۳] . محمدبن حسن شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، قم: موسسه آل البیت (علیهم السلام)، ۱۴۰۹، اول، ج۱۴، ص۸۳.[۴] . برای مدیریت روابط جنسی همسران کتاب های خوبی نوشته شده است که شما را به خواندن آنها سفارش می کنیم:
کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران (رویکرد اسلامی و روان شناختی)» نویسنده: مسعود نورعلیزاده؛ «تربیت جنسی در اسلام»، نویسنده: حافظ ثابتی؛ «بررسی مشکلات زندگی زناشویی با تاکید بر روابط جنسی»، نویسنده:  جلال جبل عاملی؛ «دانستنی های جنسی»، نویسنده: شهناز چوپانکاره؛ «آئین زناشویی و دانستنی های جنسی»، نویسنده محمدرضا جعفری نیا؛ «تفاوت های جنسی زن و مرد»، نویسنده: جین ریدلی؛ «روان شناسی رفتار جنسی»، نویسنده: محمدباقر کجباف؛ «نیازها و روابط جنسی و زناشویی»، نویسنده: محسن ماجراجو؛ «زندگی جنسی مردان: آشنایی با رفتارهای جنسی و روش های شناخت و درمان اختلال های جنسی مردان»، نویسنده: محمدرضا نیک خو.  منابع: 

  1. ابن طاووس، علی بن موسی، کشف المحجه لثمره المهجه، قم: بوستان کتاب، ۱۳۷۵، دوم.
  2. انجمن روان پزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، مترجم: فرزین رضاعی و دیگران، تهران: نشر ارجمند، ۱۳۹۵، سوم.
  3. حرعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، قم: موسسه آل البیت (علیهم السلام)، ۱۴۰۹، اول.
  4. شریف الرضی، محمد بن حسین‏، نهج البلاغه، مترجم: محمد دشتی، قم: نشر مشهور، ۱۳۷۹، اول.
  5. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵.
  6. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷، چهارم.
  7. کیانوش زهراکار و فروغ جعفری، مشاوره خانواده (مفاهیم، تاریخچه، فرآیندها و نظریه ها)، تهران: نشر ارسباران، ۱۳۹۴، پنجم.
  8. گنجی، مهدی، آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5، تهران: نشر ساوالان، ۱۳۹۶، سوم.
  9. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت: داراحیاء تراث العربی، ۱۴۰۳، دوم.
  10. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، قم: نشر دارالحدیث، بی تا.
  11. نورعلیزاده،مسعود، سلامت و اختلال جنسی همسران، قم: موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷.

نویسنده: محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.