ظاهر اولین معیار در انتخاب همسر

ظاهر، اولین معیار در انتخاب همسر است. 

مقدمه

از آن روی که ازدواج یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی انسان است، لازم است انسان معیارهای درست و منطقی را در آن به کار گیرد.
ظاهر، اولین معیاری است که باید مورد توجه شما به عنوان یک دختر و یا پسری که قصد دارد ازدواج کند، مورد توجه قرار گیرد. حواستون باشد ما گفتیم، ظاهر نگفتیم زیبایی کامل.
درست است که هر کس به دنبال یافتن ظاهری زیبا هست ولی باید در مورد آن بیشتر با هم گفتگو کنیم که مهم در ظاهر چه مواردی است.

اولین معیار) ظاهر

ظاهر مناسب به چه معناست؟ راه تشخیص آن چگونه است؟ چگونه مطمئن بشویم ظاهر خواستگاری را که دیدیم، یک ظاهر مناسب است یا نه؟
همه این ها سئوالاتی است که ذهن شما را به خود درگیر کرده است. برای تشخیص یک ظاهر مناسب می توانید یکی از راه های زیر را انتخاب کنید:

  1. مشورت با دیگران: اگر شما کسی هستید که هیچ وقت به تنهایی نمی توانید تصمیم بگیرید، این می تواند یکی از روش های عاقلانه باشد. بعد از جلسه خواستگاری، اطرافیان دختر و پسر پس از پایان یافتن جلسه خواستگاری، هر کدام یک نظر می دهند. یکی ممکن است ظاهر دختر و یا پسر را پسندیده باشد و یکی دیگر ممکن است اینگونه نباشد. اما کدام یک درست می گویند؟

بهترین نظر، نظری است که با دلیل و منطق همراه هست. بعضی از همراهان شما در جلسه خواستگاری ممکن است بر اساس معیارهایی ظاهر آن شخص را نپسندند در حالی که درذهن شما این معیار مورد توجه نیست.

  1. دل نشین بودن برای شما: شاید درست ترین راه این است که خودتان پا به میدان بگذارید و خود معیارهایی را برگزینید. چرا که زیبایی یک امر نسبی است که باید خودتان آن را تشخیص بدهید و به کلام ساده تر، باید به دل شما بنشیند.

به همین خاطر همانطور که دختر در جلسه خواستگاری مرد را مشاهده می کند، در نظر فقیهان شیعه، این اتفاق است که مردی که به خواستگاری رفته است می تواند به دست، صورت و موی زن  نگاه کند به شرطی که از اندام او اطلاعی نداشته باشد و نیز احتمال دهد که این خانواده، دختر را به او می دهند.

دل نشین بودن به این معناست که واقعاً شما با دیدن او لذت می برید. منتهی در این مورد خیلی باید مواظب باشید، برخی افراد به خاطر رها کردن چشم خویش، معیارهای نامناسبی را برای انتخاب همسر برگزیده اند که تا حدی برای ایشان دست نایافتنی است.

زیبایی شما یک ارتباط مستقیم با انتخاب همسر زیبا دارد. (به این نکته خوب توجه داشته باشید)

زشتی عادی نمی شود!

برخی از افراد به اشتباه از توجه به این معیار دست می کشند. این یک اشتباه هست. این افراد در توجیه کلام خود این گونه بیان می دارند که «زیبایی، بعد از مدتی عادی می شود» بله این جمله ممکن است تا حدی درست باشد، ولی یادمان باشد «زشتی، هیچ وقت عادی نمی شود». افرادی بوده اند که به خاطر عدم توجه به ظاهر همسر خود، شخصی را برای همسری انتخاب کرده اند ولی بعد از مدتی آن بهره ای که از ظاهر همسر طلب می کنند، نمی توانند بهره مند شوند. به همین خاطر ما این معیار را به عنوان اولین معیار برای شما بیان کردیم.

راه تشخیص ظاهر مناسب

برخی از افراد به اشتباه بر این باور هستند که جلسه اول خواستگاری، جلسه ایست که باید همه چیز را در آن سنجید و کار را به اتمام رساند. نه! این یک باور غلط است. شما برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست و منطقی داشته باشید لازم است حداقل دو یا سه جلسه را برای این انتخاب تدارک بدهید.

تنها کاری که باید در جلسه اول خواستگاری انجام دهید این است که ظاهر همسر خود را بپسندید و خانواده او را ارزیابی کنید. این دو، تنها عملی است که باید در جلسه اول بدان بپردازیم.

مرحله نخست، باید خانواده او را از لحاظ ظاهر و معیارهای خود مورد سنجش قرار دهید. با معیارهایی که دارید، بسنجید که چه اندازه این خانواده به مطلوب شما نزدیک است. آیا خانواده ای با اخلاق هستند یا نه؟ آیا اهل نظم و انضباط هستند یا نه؟ آیا پرجمعیتی و یا کم جمعیتی این خانواده را می پسندید؟ برای سنجش درست، لازم است در جلسه خواستگاری، تمام اعضای درجه یک، یعنی پدر و مادر، خواهران و برادران هر دو طرف باشند تا بهتر بتوانید خانواده ها همدیگر را بشناسید.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند: بپرهیزید از سبزه هایی که در مزبله می روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه هایی که در مزبله می روید چیست؟ حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست بوجود آمده باشد.[۱] شاید این روایت به همین موضوع اشاره دارد که باید در انتخاب همسر، خانواده او نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

دومین امری که باید در جلسه اول مورد ارزیابی قرار گیرد، همین معیار اول است. باید ظاهر همسر خود را به درستی ببینید. اگر به دلتان نشست، برای جلسه بعد برنامه ریزی کنید که صحبت هایی را برای سنجش دیگر معیارهای انتخاب همسر به کار بگیرید، ولی اگر دیدید که ظاهر او را نپسندیدید سعی نکنید خود را به گونه ای راضی کنید.

انتخاب ظاهر درست می تواند زیربنای توجه به معیارهای دیگر در انتخاب همسر باشد. پس اگر ظاهر او به دلتان ننشست، دیگر برای ادامه فرآیند خواستگاری با این مورد قدمی برندارید و سعی کنید با یک روش اخلاقی، اطلاع بدهید که از ادامه جلسه خواستگاری امتناع کرده اید.

پی نوشت:[۱]. قال النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): «ایاکم و خضراء الدمن، قیل: یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراه الحسناء فی منبت السوء.» (من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۶؛ مکارم الاخلاق، ص ۲۰۵)

نویسنده: محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.