درگیری با نوجوان در مصرف داروهای پزشکی

کمک به حل مشکل نوجوانان در استفاده از داروها، خود یکی از ابزارهای درمان است.

چکیده: یکی از معضلات والدین، مصرف داروهای پزشکی است که توسط پزشکان توصیه می شود. راه کار در این مورد چییست؟ آیا اجبار نوجوان به مصرف دارو می تواند راه خوبی برای این امر باشد؟ آیا این اجبار به بهبودی حال ایشان کمک می کند یا خود عامل درگیری والدین با نوجوان می شود. در این نوشتار، به بررسی شش راه برای حل این معضل پرداخته شده است.

درگیری در مصرف دارو

اگر نوجوان شما اختلالی در رفتار، یادگیری یا سلامت داشته باشد، به احتمال زیاد مجبور است که دارو مصرف کند. غالباً این بخشی از برنامه درمان است و شما لازم می دانید که همه کارهای ممکن را انجام دهید تا مطمئن شوید که موارد تجویز شده در نسخه های پزشک به درستی انجام گرفته است.
به ندرت این امر اتفاق می افتد که بتوان یک نوجوان را با اجبار به مصرف داروهای پزشکی وادار کرد. ولی یک طرح موثرتری برای به همکاری نمودن نوجوانان در اجرای این دستورات پزشکی وجود دارد.
اکثر خانواده ها نمی خواهند به گونه ای نقش پلیس را برای نوجوان خویش در مصرف داروها، بازی کنند.
پیشنهادات زیر برای این بیان می شود که چگونه از ابتدا، بتوانید نوجوان خود را آماده مصرف دارو کنید.

  1.  یک شروع قدرتمند

بهترین زمان برای شروع مصرف دارو برای نوجوان، همراه کردن آن با یک برنامه خوب است.

  1. مرکز بر فواید مصرف دارو

نوجوانان غالباً وقتی که ببینند مصرف این داروها، گام های مثبتی به سوی سلامتی است، در مصرف داروها با شما همکاری می کنند. به شرطی که بفهمند و موافق آن نیز باشند. خوب است در این دوره، در مورد فوایدی که در مصرف این داروهاست، با نوجوان صحبت کنید.

  1. تغییر، فوری نیست

بسیاری از این داروها به طور مستقیم بر روی فعالیت های شیمیایی مغز موثرند، از همین روی، در برخی موار این تغییرات هفته ها به طول می انجامد.
نوجوان ممکن است به راحتی دلسرد شود، هنگامی که منتظر آینده باشد تا این تغییرات اتفاق بیفتد و او سلامتی را در خود احساس کند. آنچه که در این میان مهم به نظر می رسد همدلی است که از سوی والدین با نوجوان صورت می گیرد. با آنها به طور مرتب چک کنید و اذعان کنید که انتظار، کار سختی است که باید انجام داد.
اگر شما تغییرات مثبت را یادداشت کنید، مهم نیست که این تغییرات اندک باشد، اطمینان حاصل می شود که این تغییرات در حال اتفاق افتادن است و سبب می شود دیگران نیز به راحتی پیشرفت های اولیه در یافتن سلامت را ببینند.
  1. تنظیم برنامه دارویی

برای اینکه این داروها بیشتر موثر باشند، لازم است که آنها را به طور مرتب مصرف کنید.

این خیلی خوب هست که نسخه های بسیاری را همزمان هر روز مصرف شود.  در اغلب موارد این عمل باعث بهبود کارایی داروها شده و به نوجوان شما کمک می کند تا خود، داروها را به صورت روزانه ترکیب کند.

  1. یک یادآوری

این را به عنوان مسئولیت نوجوان تان قرار دهید و به آنها کمک کنید تا برنامه یادآوری را خود بنا نهند. به نوجوان خود این اجازه را بدهید که خودش بیاندیشد که چه کاری بهتر صورت می گیرد.
این برنامه می تواند یک برنامه سطح پائین یا سطح بالایی باشد که می توان برای بالا بردن سطح آن از این موارد استفاده کرد:
  • از یک پیام رسان روزانه استفاده کنید.
  • یک یادداشت روی آئینه حمام قرار دهید.
  • یک ساعت هشدار بر روی تلفن یا رایانه قرار دهید.
به نوجوان خود این را توضیح دهید که می خواهید او خود به گونه ای مستقل این کار را انجام دهد و در صورت نیاز به او کمک خواهید کرد. چک کنید به طور دوره ای  که یادآوری در حال انجام شدن است و تاکید کنید بر اینکه اگر او احساس کرد، اتفاق مثبتی بر روند درمان او نیفتاده است، باز به مصرف دارو ادامه بدهد.
تمام تلاش خود را به کار بگیرید که به نوجوان خود بیاموزید که برای انجام دادن تکالیفش مسئول است. یاد بگیرد که مدیریت داروهایش جنبه ای از مدیریت اختلالش هست.
  1. حقیقت عوارض جانبی دارو

این ایده خوبی است که نوجوان تان را  نسبت به عوارض جانبی احتمالی که تجربه خواهد کرد،آگاه کنید. اگر چه لازم نیست بر روی جزئیات زیادی از آن ماندگار شوید و در مورد آنها سخن بگویید.

مهم این است که عوارض جانبی ای که ممکن است رخ دهد را نوجوان شما بدان آگاهی داشته باشد و به سبب پدید آمدن آنها از مصرف دارو اجتناب کند.

  • برای برخی از نوجوانان، عوارض جانبی می تواند مشکل جدی ای به شمار بیاید. برای بسیاری از ایشان وقتی بدن ایشان پذیرش این داروها را پس از مدت زمانی پیدا می کند، این عوارض جانبی کمتر می شود.
  • به نوجوان خود در مورد موضوع عوارض جانبی ای که می تواند دلسرد کننده باشد و برنامه ای برای پاسخ دادن به این احتمال، صحبت کنید.
  • موافقت نوجوان خود را کسب کنید که به شما اجازه بدهد از عوارض جانبی یا احساس افت در بدن ایشان به واسطه مصرف داروها آگاهی یابید. اگر عوارض جانبی همچنان مشکل ساز باشد، این اطلاعات مهم خواهد بود. در این مورد شما نیاز به آن دارید که با دکتری که دارو را تجویز کرده است، گفتگویی داشته باشید تا تغییراتی در مقدار مصرف یا نوع دارو در صورت نیاز، صورت بگیرد.
من احساس می کنم بهتر هستم، پس چرا باید خوردن داروها را ادامه بدهم؟
هنگامی که دارو شروع به موثر واقع شدن کنند و یک نوجوان احساس کند خوب شده است، ممکن است نسبت به مصرف داروها، سهل انگار شوند یا مصرف ایشان را به فراموشی بسپارند. شاید او این فکر را داشته باشد که نیازی به مصرف آن داروها بیش از این نیست.
اگر احساس می کنید این اتفاق می افتد، این زمان خوبی هست که به نوجوان تان یادآوری کنید که چه دلایلی باعث شد دارو مصرف کند و چه اهمیتی در ادامه مصرف این داروها وجود دارد. این کار اشاره به این است که نوجوان با مصرف این داروها در سلامتی اش پیشرفت داشته و باید این داروها را تا به انتها مصرف کند. برخی نوجوانان ممکن است به خاطر ترک این داروها، تجربه بدی به دست بیاورند.
اگر نوجوان شما واقعا معتقد باشد که نیازی به ادامه دادن به داروهای خود ندارید، جلسه را با دکتر تجویز کننده تنظیم کنید تا درباره مراحل بعدی با او صحبت کنید.نوشته: کاثرین رودلین

برگردان: محمدحسین افشاری
منبع: www.verywell.com

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.