چکیده: در دین اسلام، زن جایگاه بسیار والایی دارد هم در اجتماع و هم در خانواده. زن سازنده خانواده است و خانواده کوچکترین واحد اجتماعی جامعه می باشد. لذا می توان گفت که زن سازنده جامعه است و قادر است جامعه را به سمت سعادت و تعالی و یا به سمت انحراف و فساد سوق دهد.
پیش درآمد
در قرآن کریم حدود ۴۰۰ آیه در مورد زنان نازل گردیده که بیانگر اهمیت و اهتمام این کتاب الهی به نقش زنان است.در ذیل به برخی از این آیات و روایات معصومین اشاره می شود.
۱- زن و ایجاد آرامش
خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید: «وَ مِن آیاته اَن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجاً لِتَسکُنوا الیها و…»[۱] و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا به واسطه ی آن آرامش یابید و…
همچنین در آیه ۱۸۹ سوره اعراف می فرماید: «هوَ الّذی خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحده وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لَتسکُنَ اِلَیها…»[۲] ضمیر در «لَیسکُن» به مرد برمی گردد یعنی مرد بدون آفرینش زن سکنت و آرامش ندارد و نیازمند انیس است و با زن اُنس می گیرد و آرام می شود.[۳] «سکون» آرام گرفتن چیزی پس از حرکت آن است از این رویه هر چیزی که موجب آرامش است «سکن» گویند همچنین آتشی که به وسیله ی آن گرم می شوند و بدان گرمی و آرامش می یابند سکن گویند، همسر نیز مایه آرامش و وسیله گرمی زندگی است.[۴] منظور از آرامش، آرامش از هیجان غریزه، آرامش از تلاطم روحی، آرامش از غیظ زیان ها، شکست ها، اشتباهات، گمشده ها و دیگر ناروائی ها، آرامش که آسایش جسم و صفای روح را تأمین می کند.[۵] در احادیث زیادی هم به نقش آرامش دهی زن اشاره شده از جمله حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمودند: «نقش آدمی هنگامی که نیازهای زندگی اش تأمین شود آرام می گیرد و یکی از مهمترین نیاز انسان، نیاز به زن است.»[۶] مرد هنگامی که با کوله باری از سختی ها به منزل می آید، همسر او می تواند با تدبیر و با مدیریت داخلی منزل آرامش را به همسرش هدیه دهد و در حدیثی از امام صادق (ع) در فضیلت چنین زنی می فرماید:«هیچ زنی نیست که آب به همسرش بنوشاند، در جایی که این کار از عبادت یک سال که روزهایش روزه باشد و شب هایش به عبادت بایستد بهتر است.»[۷]
۲- زن و فرزندآوری
۳- زن و مقام مادری
کلمه ی «اُم» که در قرآن و روایات بطور فراوان ذکر شده، به معنای ریشه و سرچشمه است، در حقیقت مادر اصل، ریشه و سرچشمه وجود کودک است و کودک انعکاسی از واقعیات جسمی و روحی مادر و میوه ای از آن شجره مبارکه است.[۱۲] به خاطر عظمت مقام مادر در خداوند در چندین آیه توصیه به احترام به مادر کرده از جمله در آیه ۲۴ سوره اسراء می فرماید: «واخفض لَهما جِناحَ الذُّل من الرَحمه و قُل رَبِّ ارحَمهُما کَما رَبیّانی صغیرا»[۱۳] «از رحمت پرو بال مسکنت برایشان بگستر و بگو پروردگارا به این دو رحم کن همانطور که مرا در کوچکی ام تربیت کردند.»
عبارت «خفض جناح» کنایه از مبالغه در تواضع و خضوع زبانی و عملی است.[۱۴] و در جایی دیگر به طور اختصاصی توصیه به احسان به مادر کرده.
«وَ وَصَّینا الانسانَ بِوالدیهِ اُمُّه وهناً علی وَهنٍ و فِصالُهُ فی عامَینِ اَنِ اشکُرلی و لَوالدیک التی المَصیر»[۱۵] همچنین در صوره احقاف مانند آیه قبل اشاره می کند.
«و وَصَّینا الانسان بوالدیه احساناً اُمُّهُ کُرهاً و وَضَعَتهُ کَرهاً و حَملَهُ و فصالَه ثلاثون شهراً حتی اذا بَلَغَ اَشُدَه»[۱۶]در این آیات لزوم احترام و احسان در برابر مادر یادآور شده و بر سه محور تأکید می شود:
الف)دوران حمل: قرآن کریم در این آیه رنج ها و مرارت های مادران را در دوران حمل خاطر نشان می کند «وَ حَمَلَته اُمُّهُ کُرهاً»
ب)وضع حمل: بر اساس این آیه مادران به هنگام وضع حمل نیز سختی و رنج فراوانی متحمل می شوند«وَضَعته کُرهاً»
ج) دوران شیردهی: دوران طولانی مدت شیردهی نیز یکی دیگر از مقاطع پر زحمت دوران زندگی مادران است«حَمَلَه و فصاله ثلاثون شهراً»
مادر در طول سی ماه بزرگترین ایثار و فداکاری را در مورد فرزندش انجام می دهد با صبر و حوصله تمام نیازهای فرزند را تشخیص داده و برآورده می کند.[۱۷]
روایات اهل بیت نیز بر مقام والای مادر اشاره کرده اند از جمله از رسول اکرم(ص) که فرمودند:«الجنّه تحت اقدام اُمَّهاتکم» بهشت زیر پای مادران شماست
و در جای دیگر ایشان فرمودند: «هنگام نماز مستحبی اگر پدرت تو را خواند، نماز را قطع نکن و اگر مادرت تو را خواند، نماز را قطع نما»[۱۸]
بنابراین بر پایه ی تعالیم دینی، گرامیداشت مقدم مادران، مایه ورود به بهشت است، چنان که خط مشی و کیفیت رفتار مادر در تربیت فرزند وارسته اهل بهشت نقش تعیین کننده ای دارد.[۱۹]
در حدیثی دیگر آمده که کردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد؟ ای رسول خدا به چه کسی نیکی کنم؟ فرمود: به مادرت، عرض کرد بعد از او به چه کسی؟ فرمود؟ به مادرت، برای سومین بار عرض کرد: بعد از او؟ فرمود به مادرت و در چهارمین بار وقتی این سئوال را تکرار کرد فرمود: به پدرت.
همانطور که در تاریخ مشاهده می شود مردان بزرگ جهان، موفقیتشان مرهون پاکی و سعادت آنها و تربیت صحیحشان در زندگی بوده است.[۲۰]
جمع بندی سخن
فهرست منابع :
قرآن کریم
جوادی آملی، عبدالله، زن در آئینه جمال و جلال، قم، نشر اسرای، چاپ نوزدهم، ۱۳۸۷
حسین پور، علویه، محمود، نقش ها مادران در تربیت فرزندان، قم، انتشارات جوانان موفق، چاپ دوم، ۱۳۹۱
طباطبائی، محمدحسین، تفسیرالمیزان، مترجم محدباقر موسوی همدانی، ج ۲ و ۱۳، قم، دفتر انتشارات اللامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ بیست و ششم، ۱۳۸۷
فتاحی زاده، فتحیه، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، قم، بوستان کتاب، چاپ چهارم، ۱۳۸۶
کمالی دزفولی، علی، قرآن و مقام زن، تهران، انتشارات هادی، چاپ سوم، ۱۳۷۹
پی نوشت :
[۱] – سوره روم (۳۰)، آیه ۲۱
[۲] – سوره اعراف(۳۰)، آیه ۱۸۹
[۳] – عبدالله، جوادی آملی، زن در آئینه جمال و جلال، ص ۴۷
[۴] – احمد بن فارس، معجم مقائیس اللغه، ج ۳، ص ۸۸
[۵] – علی، کمالی دزفولی، قرآن و مقام زن، ص ۱۶۹.
[۶] – مجتبی حسینی، احکام زن و شوهر، ص ۳۳.
[۷] – همان، ص ۳۴.
[۸] – سوره بقره(۲)، آیه ۲۳۳.
[۹] – محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج ۲، ص ۳۱۹.
[۱۰] – فتحیه، فتحی زاده، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، ص ۱۵۴.
[۱۱] – سوره شوری (۴۲)، آیه ۱۱.
[۱۲] – محمود، پورعلویه، نقش مادران در تربیت فرزندان، ص ۱۵
[۱۳] -سوره اسراء(۱۷)، آیه ۲۴
[۱۴] – محمدحسین، طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۱۳، ص ۷۹
[۱۵] – سوره لقمان(۳۱)، آیه ۱۴
[۱۶] – سوره احقاف(۴۶)، آیه ۱۵
[۱۷] – www.intjz.net
[۱۸]- همان
[۱۹] – عبدالله، جوادی آملی، همان، صص ۱۳۴و۱۳۵
[۲۰] – www.intjz.net