تحلیل روانشناختی شخصیت مارتین لوتر و تأثیر آن بر برداشت های اصلاح طلبانه از مسیحیت (با تأکید بر اندیشه های روانشناختی اریکسون در کتاب Young Man Luther)

جلسه دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان تحلیل روانشناختی شخصیت مارتین لوتر و تأثیر آن بر برداشت‌های اصلاح طلبانه از مسیحیت (با تأکید بر اندیشه‌های روانشناختی اریکسون در کتاب Young Man Luther) در گروه ادیان ابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که یک‌شنبه ۱۴ شهریور در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر حمید بخشنده به عنوان استاد راهنما، محسن زندی، استاد مشاور و دکتر احمدقلی زاده در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو محمدحسین افشاری کرمانی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

بررسی روان‌شناختی شخصیت‌های اجتماعی و به‌طور ویژه مصلحان اجتماعی یکی از ضروریات تحلیل این حرکت‌هاست که گریزی از آن برای پژوهشگران تاریخی نیست و اگر این اصلاح به حوزه دین برگردد، ضرورت پژوهش در این امر شامل پژوهشگران دینی نیز می‌شود.

در این میان مارتین لوتر یکی از مصلحان دینی است که توانست اصلاحاتی را در عمل و آموزه‌های کلیسا و نیز در ساختار آن ایجاد کند که درنهایت موجب انشعاب خاصی در درون این ساختار دینی شده و باعث پدید آمدن فرقه پروتستان در درون کلیسا و پیدایی کلیسای لوتری شد.

ازاین‌روی تحلیل تاریخی حرکت اصلاح‌گرایانه مارتین لوتر به همراه تحلیل روان‌شناختی شخصیت او از دیرباز موردتوجه روان شناسان قرارگرفته است که به‌عنوان نمونه می‌توان به اریک اریکسون که یک روان تحلیل‌گر در مکتب فروید هست، اشاره کرد. اریک اریکسون در کتاب «لوتر جوان» اقدام به تحلیل روان‌شناختی شخصیت مارتین لوتر و حرکت‌های اصلاحی او نموده است.

پژوهش حاضر با عنوان «تحلیل روان‌شناختی شخصیت مارتین لوتر و تأثیر آن بر برداشت‌های اصلاح‌طلبانه از مسیحیت (با تأکید بر اندیشه‌های روان‌شناختی اریکسون در کتاب لوتر جوان Young) (Man Luther)»، پژوهشی است که پس از بیان مفاهیم کلیدی همچون معرفت دینی، شخصیت و … به عوامل وراثتی و غیر وراثتی مؤثر بر شخصیت اصلاح‌گرایانه و نیز نوع معرفت‌شناسی دینیِ مارتین لوتر همچون: سنخ و بنیه، خانواده، یادگیری، محیط اجتماعی پرداخته است و در ادامه به بیان مراحل رشد روانی- اجتماعی از نگاه اریکسون و تطبیق آن بر مراحل و دوره‌های حیات لوتر پرداخته است.

یکی از دستاورد این پژوهش- که در فصل چهارم بدان پرداخته‌شده- آن است که نمی‌توان یک حرکت اصلاح‌گرایانه و معرفت‌شناسی خاص را صرفاً یک دغدغه دینی یا اجتماعی و برآیند آن‌ها دانست؛ بلکه عوامل روان‌شناختی دیگری نیز در آن مؤثر هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند.

کلمات کلیدی:

مارتین لوتر، اریکسون، روان تحلیل‌گری، اصلاح دینی، شخصیت، معرفت دینی

همچنین ببینید

آثار روانی نماز در زندگی انسان

آثار روانی نماز در زندگی انسان

نماز زیباترین عمل عبادی است که با وصال میان انسان و خدای خالق او زمینه ساز سلامت روانی را مهیا می کند. نماز، دارای اثار روانی بسیاری است که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.