ویژگی های همسر مطلوب
چکیده: اهتمام و دقت در امرانتخاب همسرمطلوب، باعث پیوند پایدارتر واستوار وارتباطات عمیق زناشویی می گردد. در این نوشتار برآنیم به معیارها و ویژگی هایی که در متون دینی (قرآن و روایات) به عنوان معیاری های اصلی انتخاب همسر اشاره شده، بپردازیم. با ما همراه باشید.
مقدمه
ازدواج چیست؟
لسان العرب ازدواج را این گونه معنی می کند: ازدواج مصدر باب افتعال وحروف اصلی آن ( زَ وَ جَ ) است واز نظر لغت به معنای جفت در مقابل فرد است.[۲] واژه ازدواج در اصطلاح، فرآیندی است که از کنش متقابل بین دو فرد یک زن ویک مرد که برخی از شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند ومراسمی برای برگزاری زناشویی خود به پا داشته اند وبه طور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته بدان ازدواج اطلاق شده است. [۳]در اصطلاح عرف و شرع: پیمان زناشویی است که بر اساس آن برای زن ومرد نسبت به یکدیگر تعهداتی اخلاقی وحقوقی پدید می آید که سرپیچی از آن ها عقوبت وکیفر در پی خواهد داشت.[۴] خداوند، انسان ها بلکه همه موجودات را جفت آفریده است؛ بنابراین نیاز به یک همسر یک امر تکوینی وطبیعی است .انسان ها بر اساس همان فطرت خدادای گرایش به جفت وهمسر دارند چرا که بخش مهم و اساسی از نیازهای انسانی را همسر پاسخ می دهد.
ویژگی های همسر مطلوب
هم کفو بودن
خداوند متعال می فرماید :« الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَریم»[۵] زنان بد کار وناپاک شایسته مردانی بدین وصف اند ومردان زشت کار وناپاک نیز شایسته زنان بدین وصف اند وزنان پاکیزه ونیکو لایق مردانی پاکیزه ونیکو ومردان پاکیزه ونیکو لایق زنانی همین گونه اند واین پاکیزگان از سخن بهتانی که نا پاکان درباره آنان می گویند منزه اند واز خداوند برای ایشان آمرزش ورزقی نیکوست.
به بیان مرحوم علامه طباطبایی «ره» در تفسیر این آیه خداوند زنان ومردان مومن را برای همیشه پاک وبه دور از هر گونه آلودگی وهر یک را از آن دیگری می داند. در برابرآنان زنان ومردان غیر مومن وکافر به سبب حالت پلیدی وناخوشایندی که دارند به هر خباثتی تن می دهند آنان به همین سبب هم سنخ وهم جنس یکدیگرند وبه هم اختصاص دارند .[۶]
ایمان
پیامبر اکرم «صلی الله علیه واله وسلم» درباره اهمیت دادن به مقوله دین داری وپرهیزکاری می فرماید : « هرکس با زنی برای مالش ازدواج کند، خداوند اورا به همین امر واگذار می نماید وهرکس برای جمالش ازدواج کند به چیزی می رسدکه ازآن کراهت دارد وهرکس برای دینداری او ازدواج کند خدا هرسه را برایش جمع می کند.»[۸]
همتایی در شرافت واصالت خانوادگی
همتایی درعقل وهوش
همتایی در عیب پوشی وتامین نیاز همسر
می باشند ومهم تر از این که یکدیگر را از انحراف های جنسی حفظ واین نیاز رابرای یکدیگر تأمین می کنند.[۱۰]
همتایی در سن
نخست: جنبه روانی؛ انسان در فرایند رشد از نظر روانی در سنین مختلف دارای ویژگی های متفاوت می باشد.
دوم: جنبه های فیزولوژیکی؛ علاوه بر جنبه های روانی ارضای غریزه جنسی خود مسأله مهمی است.
همتایی جسمی وجنسی
همتایی فکری و فرهنگی
نویسنده : محمدحسین افشاری
منابع و ماخذ :
قرآن کریم.
ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم ( ابن منظور)، لسان العرب، ج۶، چ۳، بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۷۱۱ه ق.
ابوالقاسم حسین بن محمد بن فضل معروف به راغب اصفهانی، ترجمه کتاب المفردات فی غریب القران ( تفسیر لغوی وادبی قران) .
باقر، ساروخانی، جامعه شناسی خانواده ، چ۱۰، تهران: سروش ، ۱۳۸۸.
بهرام، بزرگ دوست، کلیدهای طلایی در ازدواج موفق، تهران: سنا، ۱۳۸۸.
تهیه وتدوین فرهنگ ومعارف قرآن، دائره المعارف قران، ج۲، چ۲، قم: بوستان کتاب ، ۱۳۸۳.
علی اکبر ، دهخدا، لغت نامه، ج۲، تهران،دانشگاه تهران، ۱۳۷۷.
محمد بن الحسن، الحر عاملی، وسایل الشیعه، ج۲۰، بیروت،ال البیت لاحیاء التراث العربی،۱۴۱۲ه ق.
محمدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۵،ترجمه محمد باقر کمره ای، قم، انتشارات اسلامی،۱۳۷۴.
ناصر، مکارم شیرازی وجمعی از همکاران ، تفسیرنمونه،تهران،دارالکتب الاسلامیه،۱۳۷۴.
پی نوشت :
[۱]- ابوالقاسم حسین بن محمد بن فضل معروف به راغب اصفهانی ، ترجمه کتاب المفردات فی غریب القران ( تفسیر لغوی وادبی قران) ص ۱۵۸.
[۲]- ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم ( ابن منظور) ، لسان العرب ، ج۶، چ۳، بیروت : داراحیاء التراث العربی ، ۷۱۱ه ق ، ص ۱۰۷.
[۳]- باقر ، ساروخانی، جامعه شناسی خانواده ، چ۱۰، تهران: سروش ، ۱۳۸۸، ص ۲۵.
[۴]- تهیه وتدوین فرهنگ ومعارف قرآن ، دائره المعارف قران ، ج۲، چ۲، قم: بوستان کتاب ، ۱۳۸۳، ۵۴۵.
[۵]- سوره نور(۲۴) آیه۲۶
[۶]- محمدحسین طباطبایی ، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۵،ترجمه محمد باقر کمره ای،قم،انتشارات اسلامی،۱۳۷۴، ص ۱۳۶.
[۷]- سوره الاحزاب ( ۳۳) آیه ۴۹.
[۸]- محمد بن الحسن ،الحر عاملی ، وسایل الشیعه، ج۲۰، بیروت،ال البیت لاحیاء التراث العربی،۱۴۱۲ه ق.ص ۵۱.
[۹]- سوره بقره (۲)آیه ۱۸۷.
[۱۰]- ناصر، مکارم شیرازی وجمعی از همکاران ، تفسیرنمونه،تهران،دارالکتب الاسلامیه،۱۳۷۴، ج ۱،ص ۶۵۰.
[۱۱]- بهرام، بزرگ دوست، کلیدهای طلایی در ازدواج موفق، تهران: سنا، ۱۳۸۸، ص۳۳.