پیامدها و نتایج فمینیسم در غرب
به عنوان نمونه ای از جدیدترین اندیشه ها در غرب نسبت به زنان، می توان به جریان موج های سه گانه فمینیسم اشاره کرد و آن را مورد ارزیابی قرار داد و او را به عنوان نگاه امروزین غرب به زنان دانست. روی دیگر سکه ای که فمینیسم داشت بحران هایی بود که برای زنان و زندگی ایشان پدیدآورد. برخی از این موارد عبارتند از:
۱.بحران خانواده
افزایش آمار طلاق و جدایی، افزایش میزان خشونت در خانواده، افزایش تعداد کودکان نامشروع (بر اساس آزادی های جنسی)، بالا رفتن سن ازدواج، به چالش کشیده شدن مفهوم مادر، رواج گسترده زندگی های مجردی و گسترش هم جنس گرایی از جمله بحران هایی است که فمینیسم در خانواده پدید آورده است.[۱] این امر تا جایی پیش رفته است که طرفداران رادیکال فمینیسم به دنبال تعریف جدیدی از خانواده هستند. بر این اساس تشکیل خانواده لزوماً نیازمند ازدواج با حضور یک زن و مرد و فرزندان نیست بلکه این تعریف از خانواده می تواند گروهی از افراد منحرف را که تعطیلات آخر هفته را با هم به خوش گذرانی می پردازند را نیز شامل شود.[۲]
۲.تحقیر نقش همسری و مادری زنان
شدت تندی این تحقیر را می توان در آثار و نوشته های فمینیستی «بتی فریدن»[۳]، «گلوریا استینم»[۴]، «جسی برنارد»[۵]، «سیمون دوبوار»[۶] مشاهده کرد که زن خانه دار را موجودی طفیلی می دانند که شانش کمتر از انسان است و زندگیش ظرفیت و قابلیت انسانی بالغ و باهوش را ندارد و بدون هدف واقعی، خود را صرف شوهر، فرزندان و خانه اش می کند.[۷]
۳.اشتغال مهم ترین هدف زنان
امروزه زنان بسیاری بخش زیادی از زمان و انرژی خود را صرف فعالیت های شغلی می کنند و فرزندان خود را به مراکز نگهدای کودکان سپرده و به خانواده توجهی مبذول نمی دارند.[۸]
۴.تخریب روابط جنسی زن و مرد
این جریان بر این عقیده بود که آمیزش و لذت جنسی هیچ معنای اخلاقی ندارد و فقط کسب لذت و خوشی از رفتار جنسی دارای اهمیت است. در طیف برخوردهای فمینیستی زنان با روابط جنسی زن و مرد تا حدی این جریان پیش رفت که در انتهای دهه ۶۰ میلادی بحث «انقلاب جنسی» از سوی موج دوم فمینیسم و رادیکال ها مطرح شد. «کیت میلت»[۹] در کتاب معروف خود به نام «سیاست های جنسی»[۱۰] پیشنهاد تاسیس انجمن هایی را می دهد که هر کسی بتواند آزادانه در این محافل نیازهای جنسی خود را ارضاء کند و از احترام اجتماعی نیز برخوردار باشد.[۱۱]
۵.مخالفت با ازدواج
این جریان ازدواج را به گونه ای ظلم به زنان می دانستند و همین امر باعث آن شد که ازدواج در اندیشه زنان غرب یک امر ناپسند و مذموم تلقی شود. منتقدان فمینیسم بر این عقیده هستند که این جریان به جای آنکه زنان را یاری کنند تا از عهده مسئولیت دوگانه –در خانه و محل کار- برآیند، زنان را تشویق می کنند تا از ازدواج و فرزندآوری پرهیز کنند.[۱۲]
۶.هم زیستی بدون ازدواج
امروزه یکی از شایع ترین نوع خانواده در غرب «همباشی»[۱۳] است که زن و مرد بدون ازدواج با هم زندگی میکنند و رابطه جنسی دارند و کارهای مربوط به خانواده بر دوش هر دو نفر است ولی آنچه در آن دیده نمی شود نوع رسمی قانونی، عرفی و شرعی این پیوند است که برخی به اشتباه این باور را دارند که هم زیستی بدون ازدواج می تواند دورانی آزمایشی باشد که طرفین خود را برای ازدواج و زندگی طولانی مدت آماده کنند.[۱۴]
۷.عادی شدن افزایش طلاق
امروزه سرزنش زن و مرد به خاطر طلاق، جدای از آن که از فرهنگ عامه مردم حذف شده، بلکه در کتاب های حقوقی نیز دیگر نشانی از آن وجود ندارد.[۱۵]
۸.سقط جنین
طبق بیانیه «رو وی وید»[۱۶] به عنوان حکم منشور آزادی زنان[۱۷]، «قانونی شدن سقط جنین»[۱۸]، آزادی بود که رفتار جنسی زنان را تثبیت کرده و آنها را از قید و بندهای فرزندپروری، خانواده و مردان رهانید.
نگاه فمینیستی، جدیدترین نگاهی بود که غرب به زن داشت و موارد بیان شده، آسیب هایی بود که این جنبش بر پیکره زن و خانواده وارد کرد.
پی نوشت:
[۱] . سیدجعفر حق شناس، نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب، قم: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)، اول، ۱۳۸۹، ص ۲۴.[۲] . ویلیام گاردنر، جنگ علیه خانواده، مترجم: معصومه محمدی، قم: نشر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، ۱۳۸۷، ص ۱۰۸-۱۰۹.[۳] .Betty Friddan[۴] .Gloria Steinem[۵] .Jessie Bernard[۶] . Simone De Beavoir[۷] . اف کارولین گراگلیا، آرامش در خانه، فمینیسم و خانواده، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ۱۳۸۶، ص ۱۰.[۸] . همان، ص ۱۲.[۹] .Kate Millet[۱۰] .Sexual Polotics[۱۱] . مریم فرهمند و آمنه بختیاری، واگردهای فمینیستی در ازدواج، فمینیسم و خانواده، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ۱۳۸۶، ص ۱۳۶.[۱۲] . سیلویا آن هیولت، معیشت محقر، فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، قم: دفتر نشر معارف، ج ۱، ص ۲۰۴.[۱۳] . Cohabitatin[۱۴] . سیدجعفر حق شناس، ص ۳۳.[۱۵] . جیمز کیوولسون، مشکل ازدواج، فمینیسم و خانواده، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ص ۲۹۱.[۱۶] .Rov v Wade[۱۷] . The charter of the true Freedom of Women[۱۸] . Lagalization of abortion
نویسنده: محمدحسین افشاری