بحثی در گونه های تربیت

گونه های تربیت

همانطور که شخصیت انسان، دارای جنبه ها و نیز ابعاد گوناگونی است به ناچار تربیت او نیز ابعاد گوناگونی خواهد داشت .

برخی برآنند که مهمترین ابعاد تربیت انسانی عبارت است از : ابعاد جسمانی، اخلاقی، اجتماعی و عقلی .[۱]

دسته بندی های دیگری نیز در این مورد وجود دارد، همچون دسته بندی به: تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی، تربیت دینی و اقتصادی [۲] و یا تقسیم به : پرورش جسمانی، تربیت عقلانی، تربیت عواطف، تربیت حس زیبایی، تربیت اخلاقی و تربیت اجتماعی.

دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که تمامی گونه های یادشده را در زیر مجموعه‌ «تربیت دینی»‌ دانسته و قایل است، دسته بندی های دیگر به گونه ای است که صبغه ای از سکولاریسم را می توان در آن دید.[۳]

به نظر می رسد آنچه درست است و می تواند جامع این نظریات باشد این است که هیچکدام یک از این عناوین را نمی توان در ذیل عنوان دیگری قرار داد و نهایت می توان بین این عناوین اولویت در امر تربیت قرار داد و اینگونه بیان داشت که تربیت عقلانی اولویت بر تربیت دینی دارد و می توان برای آن نیز در گزاره های دینی مواردی نیز پیدا کرد و در منابع حدیثی نیز این طریق مورد توجه قرار داده است.

در یک دسته بندی جامع می توان گونه های تربیت با توجه به حوزه کارکردی که در زندگی انسان دارند به سه دسته تقسیم کرد:

                  ۱)          رابطه انسان با خود.

                  ۲)          رابطه‌ انسان با خدایی که او را آفریده است.

                  ۳)          رابطه‌ انسان با دیگران و اجتماعی که در آن حضور دارد.

با توجه به این دسته بندی ای که محوریت آن با حوزه‌ کارکرد تربیت است می توان زیر مجموعه های زیر را برای هر یک بیان کرد:

در این نوشتار به خاطر اینکه به دو دسته از این گونه ها پرداخته می شود لازم است این دو گونه تعریف شود. این دو گونه عبارتند از «تربیت دینی» و «تربیت اجتماعی».

۱.۲.۲.۳.۱: تربیت دینی

برخی از اندیشمندان دینی بر آن هستند که تربیت دینی دارای دو اصطلاح عام و خاص است و در معنای عام آن تمام ابعاد تربیت را در بر می گیرد[۴] و در معنای خاص آن قائل هستند تربیت دینی یعنی کاری کنیم که متربی به تمام مسائلی که در دین آمده است ، چه الزامات قلبی و چه الزامات عملی ، تن بدهد و باور و عمل کند.[۵] تعریفی دیگری که در این مورد وارد شده است همان  تربیت متربّی بر اساس اصول دینی است. [۶]

۱.۲.۲.۳.۲: تربیت اجتماعی

تربیت اجتماعی، عبارت است از تامین تمهیدات لازم جهت متجلی ساختن ارزش ها و ضوابط مطلوب اجتماعی در فرد به منظور موثر بودن او در برخوردهای اجتماعی اعم از هدایت دیگران ، مخالفت با نظرات غیر منطقی، توافق و سازگاری و امور نظیر آنها.[۷]



[۱]. همان، ص ۴۲.

[۲]. سید مجتبی هاشمی رکاوندی، تربیت و شخصیت انسانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۵، اول، ص ۲۰-۸۹.

[۳]. گروه نویسندگان، تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر ، پیشین، ص ۱۲۲.

[۴]. گروه نویسندگان، پیشین،‌ص ۱۱۸ .

[۵]. همان، ص ۱۲۰ .

[۶]. همان، ص ۳۶.

[۷]. محسن ایمانی، تربیت اجتماعی،  فصلنامه تربیت،  شمارۀ ششم، سال سوم، اسفند۶۶ ، ص ۳۱

همچنین ببینید

وظایف مسلمانان

وظایف مسلمانان از نگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

هر انسانی چه در ارتباط با خود و چه در ارتباطات میان فردی و گروهی، دارای وظایفی است که باید آن وظایف را به درستی بشناسد و خود را در عمل به آن‌ها ملزم بداند. از این‌رو انسان‌هایی که در پی شناخت وظایف خود نیستند، از سوی جامعه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند؛ مورد توبیخ قرار می‌گیرند. پیروی از دین مانند هر مکتبی، وظایفی را بر دوش انسان می‌گذارد. از همین‌رو هر فرد مسلمان و جامعه‌ای که اسلام را به عنوان دین خود برگزیده‌اند، غیر از وظایفی که عقل به آن حکم می‌کند، وظایف دیگری نیز دارند که این وظایف با مراجعه به متون دینی اعم از قرآن کریم و متون حدیثی به دست می‌آید. این نوشتار به دنبال بیان وظایف مسلمانان از نگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که می‌توان آن را در خطبه فدکیه  و دیگر احادیثی که از ایشان به دست رسیده است، استخراج کرد. هدف از شناخت این وظایف در گام اول و عمل به آن‌ها در گام بعدی، جلوگیری از انحرافاتی است که ممکن است در جامعه اسلامی رخ دهد و آن فرد و جامعه را از مسیر هدایت دور کند. بر همین اساس، در این نوشتار به برخی از وظایفی که از احادیث حضرت زهرا(سلام الله علیها) استخراج شده است، پرداخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.