عوامل موثر بر آسیبهای جنسی

افزایش سن ازدواج می تواند زمینه ساز آسیب های جنسی در جامعه شود.

مقدمه

روزگار ما با آمدن شبکه های اجتماعی، روزگار سختی است. روزگاری که دسترسی به سایت های مستهجن و نامناسب به راحتی صورت می گیرد. اما در کنار حضور شبکه های مجازی و سایت های اینترنتی، عوامل دیگری را نیز می توان یافت که زمینه ساز آسیب های جنسی نوجوان، جوانان و دیگر افراد جامعه شده است. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱)سهولت در برقراری روابط نامشروع

چیزی که تا چند دهه پیش به همین راحتی امکان نداشت، دسترسی راحت به برقراری روابط نامشروع بود. اگر شخصی می خواست با دیگری روابط نامشروع داشته باشد نمی توانست این کار را به راحتی انجام دهد. ولی امروزه به خاطر وجود شبکه های مجازی این ارتباط به راحتی صورت می گیرد. این ارتباط تنها در میان جوانان بی همسر صورت نمی گیرد بلکه آن را می توان در میان زنان و مردان همسردار نیز مشاهده کرد.

با قبح شکنی ای که در شبکه های مجازی اتفاق افتاده است، ارتباطات اولیه به راحتی امکان پذیر شده است. جدای از آن برخی از کانال ها و گروه ها در شبکه های مجازی و سایت های اینترنتی اقدام به ارتباط های دو طرفه و یا معرفی اعضای کانال و سایت خود به دیگری هستند. همین امر باعث افزایش روابط نامشروع میان نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شده است.

در جامعه ای که رابطه جنسیتی به صورت آزاد انجام می گیرد و چارچوبی برای آن تعریف نشده است، آسیب های جسمی،  جنسی و روانی زیادی همچون سقط جنین، افسردگی، خودکشی، خیانت زناشویی، طلاق و … را می توان در آن مشاهده کرد. افرادی که در این جامعه زندگی می کنند نمی توانند به دیگری اعتماد کرده و شخصی را به عنوان همسر برگزیند چرا که پندارش این است این شخص در زندگی زناشویی نیز تعهدی به حفظ رابطه با همسر خود ندارد و بعد از آن هم ممکن است با فرد دیگری خارج از چارچوب زناشویی ارتباط عاطفی و جنسی داشته باشد.

۲)افزایش سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج، یکی دیگر از عوامل زمینه ساز آسیب های جنسی است. ازدواج، اتفاقی است که می تواند آسیب های روابط جنسی خارج از چارچوب را کاهش دهد و شخص با داشتن اندک خویشتنداری ای می تواند نیازهای جنسی و خواسته های غریزی خود در این موضوع را مدیریت کند. اما اگر ازدواج صورت نگیرد، به راحتی نمی توان جوان را توصیه به خویشتنداری کرد. به خصوص آنکه محرک های جنسی در دوران معاصر به شدت افزایش یافته است.

امروزه عواملی را می توان نام برد که باعث افزایش سن ازدواج شده است که از جمله این موارد:  ادامه تحصیل در مراکز آموزشی، آداب و رسوم های سخت و پرهزینه ازدواج و … می باشد.

یکی از بخش هایی که لازم است دولتمردان و دستگاه های حکومتی در آن دخالت کنند، تسهیل امر ازدواج است. جامعه ای که در آن جوان به دنبال ارضای نیازهای جنسی خود از راه های غیر شرعی و خلاف فرهنگ جامعه باشد، هزینه های زیادی را باید برای این امر پرداخت کند. هزینه ها در بخش های انتظامی و قضایی بخش های هزینه برداری است که اگر جامعه ای به دنبال تسهیل ازدواج نباشد باید در آن بخش های نام برده خرج کند.  

پرونده های موجود در بخش های دادگاه خانواده و دیگر بخش های قضایی کشور نشان از آن دارد که باید دولتمردان و حاکمان و هر بخشی که به گونه ای با امر ازدواج جوانان مرتبط است، فکری برای این مسئله بکند و با مدیریتی همچون مدیریت بحران به آن بنگرند. (اگر باور ندارید که افزایش سن ازدواج به یک بحران رسیده است که نه)

۳)محرک های جنسی محیطی

گوشی های همراه، فضای مجازی، اینترنت، سایت های مستهجن و … سربازانی برای دولت هایی شده اند که قصدشان به خرابی کشانیدن نوجوانان و جوانان کشورها و سرزمین های دیگر است. شاید برخی بر این باور هستند که این وسایل به مانند چاقوی تیزی است که هم می توان از آن به درستی و برای بریدن گوشت و … استفاده کرد و یا می توان از آن به اشتباه و برای کشتن افراد مظلوم بهره برد. نه! اینگونه نیست! انتقادی که به این دست از وسایل هست این می باشد که ذات این وسایل و تکنولوژی موجود، یک ذاتی است که هدف آن نه در ارتقای روحی انسان بلکه وابستگی او به امور مادی و دنیایی است و اگر هم استفاده ای در این موارد از آنها می شود، درصد کم و اندکی است.

در اصل این وسایل، ابزار قدرت های بزرگ در بهره کشی و به استثمار کشیدن دیگر جوامع و نیز ملت های خودشان است . نقش این دست از ابزارها در ایجاد تحریک های جنسی در میان نوجوانان و جوانان، درصد بالایی را به خود اختصاص داده است، به خصوص آنکه بر روی آنها نظارتی هم صورت نمی گیرد.

راهکارها

برای اینکه بتوان جامعه ای با بهداشت جسمی، جنسی و روانی داشت باید تمام جوانب وجودی انسان مورد توجه قرار بگیرد. اگر در جامعه تنها به بهداشت جسم توجه شود، به مرور زمان روان انسان آسیب دیده و در نهایت جسم انسان نیز آسیب خواهد دید.  از همین روی لازم است به تمام جوانب جسمی و روانی او توجه کرد.

از اساسی ترین فعالیت هایی که می تواند جامعه را نسبت به آسیب های جنسی بیمه کند، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان است. تربیت جنسی، فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی، به گونه ای که ضمن استفاده لازم از این غریزه، از انحراف و لغزش های جنسی نیز پیشگیری شود.[۱] تربیت جنسی می تواند زمینه ساز ازدواج به موقع فرد و سالم سازی جامعه ای شود که او در آن زیست می کند.

پی نوشت:[۱] . علی نقی فقیهی، تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث، قم: پژوهشگاه قرآن و حدیث، دوازدهم، ۱۳۹۶، ص ۱۶.

نویسنده: محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.