علل پیدایی انحرافات جنسی

بیش فعالی جنسی، یکی از علل پیدایی انحرافات جنسی است. 

مقدمه

یکی از مسائل مهم در موضوع «انحرافات جنسی»[۱]، شناخت درست عوامل پیدایی آن و در نهایت درمان این دست از اختلالات روانی می باشد. امروزه با تغییر سبک های زندگی و رهایی بی قید و بندی که دنیای پست مدرن برای زندگی کنونی انسان آورده است، آمار این دست از اختلالات (انحرافات) روانی رو به افزایش است. اختلالات یادگارخواهی[۲]، مبدل پوشی[۳]، بچه بازی[۴]، نظربازی جنسی[۵]، نمایشگری جنسی[۶]، مالش دوستی[۷]، سادیسم و مازوخیسم جنسی[۸] از جمله این موارد هستند.

از همین روی لازم است عوامل پیدایی آن به درستی شناخته شده تا از به وجود آمدن آنها جلوگیری شود و در صورت مبتلا شدن به آنها، بتوان با درمان های مناسب، آن شخص را رهانیده تا دیگر افراد جامعه مبتلا به این نوع از بیماری های روانی نگردند.

علل پیدایی انحرافات جنسی

در مرحله اول لازم به بیان این نکته است که بر اساس آمارهای مراکز مشاوره، بیشتر انحرافات جنسی در میان مردان دیده می شود. به عنوان نمونه در انحراف بچه بازی بر اساس نظرسنجی های گرفته شده نشان از آن دارد که ۸۹ درصد از تجاوز به کودکان توسط مردان و ۱۱ درصد این انحراف توسط زنان صورت گرفته است و نسبت مازوخیست جنسی در مرد به مازوخیست جنسی زن ۲۰ به ۱ است.[۹]

۱.بیش فعالی جنسی

برخی از نظریه پردازان حوزه بهداشت جنسی بر این عقیده هستند که یکی از علل انحرافات جنسی، «بیش فعالیت جنسی»[۱۰] می باشد. در برخی از موارد اگر شخص توان کنترل غریزه جنسی خود را نداشته و یا به دنبال ارضای این غریزه از راه های غیر طبیعی باشد، می تواند زمینه ساز ابتلای او به انحرافات جنسی شود. علت کشیده شدن این افراد به سمت این دست از فعالیت های جنسی غیرطبیعی، عدم ارضای ایشان از رابطه های جنسی خود با شریک جنسی شان است. فانتزی های جنسی ای که در ذهن این افراد به وجود آمده است، سبب این کشش های غیر طبیعی می شود. از همین روی لازم است درمان های شناختی و رفتاری (CBT) برای درمان این افراد صورت به کار گرفته شود.

شاید آنچه این افراد را به آرامش می رساند یک چیز دست نایافتنی باشد. نه فعالیت های جسمی پر خطر آنها را آرام می کند و نه فعالیت های جنسی پرخطر.

۲.تجربه جنسی پرخطر

یکی دیگر از مواردی که می تواند زمینه ساز علل انحرافات جنسی شود، تجربه این انحرافات است. این تجربه گاه می تواند خواسته یا ناخواسته صورت بگیرد. فردی که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باشد، احتمال آن که در بزرگسالی خود، اقدام به انجام رفتارهای جنسی با دیگر کودکان کند، بیشتر است. ممکن است یکی از دلایل تکرار این رفتار آن باشد که فرد قربانی در کودکی، احساس می کند باید با انجام این رفتار با کودکان دیگر، انتقام آن رفتار و تجاوز کودکی را از دیگران بگیرد. به عنوان نمونه می توان به جنایت پاکدشت که توسط شخصی به نام بیجه صورت گرفت، اشاره کرد.[۱۱]

۳.تیپ های شخصیتی

ممکن است تیب شخصیتی هم زمینه ساز پذیرش برخی از رفتارها را داشته باشد. به عنوان نمونه شخصی که سلطه پذیر است زمینه پذیرش رفتارهای سادیسمی دیگران را به خود داشته باشد و یا فردی که شخصیت سلطه جو دارد، در ارتباطات جنسی خود با شریک جنسیش، رفتارهای سادیسمی از خود بروز دهد.

۴.اختلالات روانی دیگر

یکی دیگر از مواردی که می تواند زمینه ساز انحرافات جنسی شود، اختلالات دیگر روانی است. افسردگی، استرس های روانی-اجتماعی، سوء مصرف الکل از جمله این موارد هستند. شخصی که به خاطر اختلال روانی افسردگی، دارای عزت نفس پائینی است، نمی تواند یک رابطه جنسی خوب را با شریک جنسی خود داشته باشد، از همین روی ممکن است با نظاره رفتارهای جنسی دیگران، به ارضای این نیاز خود اقدام کند و یا سعی کند ناتوانی جنسیش در ارضای همسر خود را در قالب ارتباط جنسی با کودکی که نیاز به توانایی جنسی خاصی ندارد، جبران کند.

مصرف مواد الکلی نیز می تواند زمینه ساز رفتارهای جنسی پرخطر همچون نمایش گری و نیز سادیسم جنسی باشد.

سخن آخر

مواردی که نام برده شد، همگی می تواند بخشی از علل زمینه ساز انحرافات جنسی باشد. ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که عدم توجه به مسائل اخلاقی و ممنوعیت های شرعی می تواند علت دیگری از علل پیدایی انحرافات جنسی باشد. فردی که به راحتی اقدام به دیدن فیلم های مستهجن می کند و یا وارد رابطه عاطفی و در نهایت رابطه افسار گسیخته جنسی با دیگران می شود، زمینه ابتلای خود را به انحرافات جنسی، پدید می آورد. از همین روی لازم است به ممنوعیت های شرعی و رعایت موازین اخلاقی در این موارد بیشتر توجه کرد و خود را ملزم به رعایت آنها دانست.

پی نوشت:[۱] . paraphilia[۲] . Feteshistic disorder[۳] . Transvestic disorder[۴] . Transvestic disorder[۵] . Voyeuristic disorder[۶] . Exhibitionistic disorder[۷] .  Frotteuristic disorder[۸] . Sexual masochism disorder & Sexual sadism disorder [۹] . مهدی گنجی، آسیب شناسی روانی، ج ۲، ص ۲۲۳.[۱۰] . hypersexuality[۱۱] . محمد بسیجه معروف به بیجه زادهٔ (۱۳۶۱) کارگر کوره‌پزخانه‌ای در منطقه پاکدشت کرج بود که به تجاوز و قتل بیش از ۱۷ کودک و ۳ بزرگسال اعتراف کرد. ماجرای قتل کودکان در اطراف تهران، به عنوان بزرگ‌ترین پرونده جنایی هفتاد و یک سال اخیر در ایران شناخته شد و به شدت افکار عمومی را در این کشور تحت تأثیر قرار داد.
او اعتراف کرد خود در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته بوده و قصد انتقام‌گیری از جامعه را داشته و دیگر اینکه از مرگ زودهنگام مادرش و کمبود محبت ناشی از آن در کودکی رنج می‌برده‌است. بسیجه دربارهٔ انگیزه اصلی‌اش برای ارتکاب قتل گفت: «من از بچگی تحت ظلم بودم و وقتی زندگی‌ام را با دیگران مقایسه می‌کردم، ناچار دست به چنین اعمالی زدم». (به نقل از ویکی پدیا)

نویسنده: محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.